Michel van den Berg

Testrijder Continental ContiTrailAttack 2 Michel van den BergWoonplaats: Bussum
Motor: BMW 1100GS
Aantal KM per jaar: varieert, 5.000-10.000km per jaar
Waarom testrijder: Mijn naam is Michel van den Berg en ik heb een motorrijbewijs sinds 1985. Ik kon indertijd nog net een paar keer rijden met een ‘oefenvergunning’. Mijn mazzel was dat ik bij een rijschool werkte, waardoor ik op veel verschillende motoren kon rijden, zonder er zelf een te hoeven kopen. Het was Honda dat de klok sloeg: CB450S, een 1100, een Honda-scooter en ook een 250cc, met dubbele bediening. Daarmee reed ik tijdens mijn tweede rijles het fietspad op. De instructrice (zat achterop en) greep direct in…

Daarna heb ik jaren geen motor meer gereden. Pas in 2001 pakte ik de draad weer op: ik kocht een Suzuki GSX750 ES. Daarmee heb ik ook mijn eerste motorvakantie gereden. Bepakt en bezakt reden we door Frankrijk: om de dag een andere camping, iedere dag zadelpijn en trillende polsen. Ik moest iets anders gaan rijden.

Mijn volgende motor werd een ‘Vliegende Baksteen’:de BMW K100RS. Fantastische motor, waarop ik in 6 jaar tijd ongeveer 60.000km heb gereden. Heerlijk stabiel, makkelijk te berijden en je kon er zonder zadelpijn mee naar Frankrijk (of willekeurig welke andere bestemming) rijden. Echt “Freude am Fahren”! In 2009 heb ik mijn huidige motor gekocht, een BMW 1100GS. Nog net wat meer comfort en heel fijn om mee te rijden, zelfs als de motor helemaal volgeladen is met 2 passagiers, koffers en bagagerol.

In het begin heb ik vooral veel dagtochten gereden. Eind 2009 ontstond het idee om samen met wat vrienden op de motor weer een langere vakantie te gaan houden. Dus begonnen we met het maken van plannen. In mei 2010 vertrokken wij voor een week weg op de motor. Eerst naar Düsseldorf, daar op de autotrein, de volgende ochtend uitstappen in Italië. Vanaf daar in zuidelijke richting naar Vernazza in de Cinque Terre en vervolgens weer door in noordelijke richting naar de omgeving van Bergamo. Over de Maloggiapass en de Flüelapass, door naar Liechtenstein en overnachten in Oostenrijk. Dan door Zuid-Duitsland richting Frankrijk, met een uitstapje naar de watervallen bij Schaffhausen. We belandden zo in de Vogezen, wat ook als beginpunt diende voor een passentocht in Zwitserland. Uiteindelijk reden we naar de Nehren an der Mosel, voor een laatste overnachting. De toon was gezet, we hadden de smaak te pakken.

In 2010 hebben we een soortgelijke rit gemaakt. Voor deze rit had ik nieuwe banden nodig. En omdat de ritten van die motorvakantie eigenlijk alleen over asfalt zouden gaan, besloot ik te kiezen voor de Conti Road Attack 2. Dat bleek een goede keuze: heerlijke banden om op te rijden, goede grip, ook bij nat weer. Moest even wennen aan het sturen, dat leek wat zwaarder te gaan dan de Bridgestones die er voorheen op zaten. We begonnen de reis wederom met de autotrein vanuit Düsseldorf, maar reden deze keer naar München. Vanaf daar naar Berchtesgaden, door Tsjechië met een overnachting in Cheb, door naar Dresden en Weimar en dan meanderend door de Harz in noordelijke richting. Bad Pyrmont bood ons een prettig hotel voor de overnachting, waarna we doorreden naar onze laatste overnachting in de buurt van Melle (D).

Ik ben eigenlijk gewoon tevreden met mijn Road Attacks, maar de kans om de Trail Attacks te proberen kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan. Het biedt de mogelijkheid om te vergelijken en ik ben er van overtuigd dat ze goed zullen bevallen. Maar ik ben ook benieuwd naar de verschillen. Het idee leeft dat we de komende zomer de motor zullen pakken voor een tocht met off road-achtige stukken, dus de als dat moment komt, kunnen de Trail Attacks zich op dat moment prima gaan bewijzen.

Vind een Continental verkooppunt