Marco Hendriks: Eerste kilometers ContiTrailAttack 2

Voorband ContiTrailAttack 2

Voor de bandenfabrikanten is het allroad segment de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Gezien de verkoopaantallen van dit type motorfiets is dit wel te begrijpen, deze aantallen blijven stijgen. Dit geldt ook voor de keuze en kwaliteit van de allroad banden, de klant heeft meer keuze in verschillende banden en de kwaliteit van deze banden is flink gestegen. Continental heeft in het allroad segment een tweede generatie TrailAttack op de markt gebracht, de ContiTrailAttack 2. Een band dat als eerste montage op de nieuwe KTM 1190 Adventure en op 50% van de nieuwe BMW R1200 GS is gemonteerd.

Techniek

Het stukje techniek in een motorband is een van de dingen die de gemiddelde motorrijder niet veel zal interesseren. We willen allemaal een band die veel kilometers meegaat, maximale grip op nat en droog wegdek geeft, snel op temperatuur is en op allerlei vlakken inzetbaar is. Hoe de fabrikanten dat ook doen maakt de meesten niets uit als de band het maar doet. Continental geeft aan met de TrailAttack 2 een band op de markt te hebben gezet die aan al deze wensen van de motorrijder voldoet. De doorontwikkelde TrailAttack is door het gebruik van het nieuw ontwikkelde Black-Chili in de compound van het loopvlak een band met goede grip bij lagere temperaturen en warmt deze sneller op. Door de Continuous Compound Technology heeft de band een goede kilometrage en zorgt hij voor maximale grip onder extreme hellingshoeken en door de Traction Skin heeft de band een extreem korte inrij periode. Door een speciale coating te gebruiken in de vulkanisatie mal tijdens de productie van de TrailAttack 2 hoeven er geen losmiddelen zoals siliconen gebruikt te worden. Laatstgenoemde komt de veiligheid van de rijder weer ten goede.

Vreemde eerste kilometers

We hebben de nieuwe ContiTrailAttack 2 gemonteerd onder een Kawasaki KLV 1000. Met een buitentemperatuur van 1 graad boven het vriespunt gaan we voor het eerst de straat op. In het hoofd ontstaat er een vreemde discussie. Nieuwe banden en een lage buitentemperatuur vs Traction Skin. Volgens Continental kan er al vrij vlot gas gegeven worden met de banden maar dat blijft een vreemd idee. Vraag maar eens bij een motorzaak of er wel eens iemand is geweest die zijn motor op de spiegel heeft gelegd bij de eerste bocht met nieuwe banden, die zijn er wel. Toch voorzichtig wat meer en meer gas gegeven en de band geeft geen krimp, het is net of we er al 1000 km op hebben zitten. Heel vreemd maar een verdiende 1-0 voor de Traction Skin. De band voelt verder prima aan, stuurt neutraal en richt zich weinig op als er geremd wordt in een bocht.

Detail ContiTrailAttack 2

Verloop van de test

Het komende seizoen staan er een aantal buitenland tripjes op het programma. Daarnaast zal de motor toch redelijk wat snelweg kilometers gaan maken, dit omdat de motor ook veel gebruikt wordt als vervoersmiddel van punt A naar punt B. En naast dit alles uiteraard de gebruikelijke toer ritjes en omdat het een allroad band is zullen we ook een paar keer offroad gaan rijden. We zijn gestart met een profieldiepte van een kleine 5 mm aan de voorkant en 9,5 mm aan de achterzijde. We zullen dit najaar de band zo ongeveer wel tot op de slijtnokken hebben versleten en zijn erg benieuwd of ContiTrailAttack 2 waarmaakt wat Continental zegt. Uiteraard zullen we de ervaring die we op zullen doen komend seizoen delen op Testmotor en ook hier op de site van Continental, dit zal komend najaar het geval zijn.