Roel Ebbinge: Veilig en vlot door de Eifel

De eerste 1000 kilometer met de ContiTrailAttack2

Vanaf de montage door Harry Meijer bv,  BMW-dealer in Lijnden op 28 maart jl heb ik inmiddels 1000 km ervaring met de ContiTrailAttack 2 opgedaan onder mijn BMW1200GSA (2010).

Hoewel met enigszins samengeknepen billen ben ik direct de band gaan gebruiken alsof deze al was ingereden. Die angst was onterecht want de grip was er inderdaad zoals beloofd en echt inrijden behoord met dit rubber met Traction Skin dus tot het verleden. Naast toepassing op de gebruikelijke ondergrond van de openbare moest ik toch ook even voelen wat de grip is op een grind/gravel en harde zandondergrond. Hoewel ik daarvan maar kort geproefd heb voelde dat beter als wat je in eerste instantie met zo’n band met weinig profilering verwacht. Op korte termijn hoop ik een allroad ervaring hier te delen.

Conti Trail Attack 2 review testrijder Roel Ebbinge

Verder dan op de weg. Afgelopen weekend ben ik met Moto Sportivo op pad geweest in de Eifel voor een intensieve 3 daagse verhoogde rijvaardigheidstraining.  Gedurende de training staat het bochtenwerk tijdens beklimmingen en afdalingen centraal, naast het trainen van verschillende beheersingsonderdelen zoals de remproef. Een mooie combinatie van onderdelen waarbij een goede set banden van aanzienlijk belang is.

Ik heb alle dagen gereden met zijkoffers incl. ongeveer 15 kilo bagage als extra ballast. Een totaal gewicht van maximaal ongeveer 390kg, motor vol afgetankt, koffers met inhoud en berijder. De bandenspanning gedurende de gehele periode was 2,3 bar voor en 2,9 bar in de achter. De variatie zat met name in de temperatuur en de vervuiling van het wegoppervlak. (Voor de GSA rijders: Dag 1 en 2 heb ik gebruik gemaakt van de ESA in de stand NORM en alle dagen “solo met bagage”)

De eerste dag op de ContiTrailAttack 2

De eerste dag schommelde het kwik rond de 1 graad boven nul en reden we een traject met veel vuil op de weg. Moddersporen van de trekkers, grid, het wegdek was voornamelijk vochtig met heel af en toe een droog stuk.  Ondanks deze toestand bleek de ContiTrailAttack 2 een betrouwbare verbinding met de weg. De band houdt zich prima en weet zich snel aan te passen aan de verschillende oppervlakken. De band voelt wel “hard” aan bij deze temperatuur maar dat gaat niet ten koste van grip en wegligging.

Hogere temperaturen op dag 2

De tweede dag stond in het teken van verbeteren van de bochtentechniek. In de theorie voorafgaand aan de praktijktraining werd het aspect banden en grip nog eens uitgebreid behandeld. Waarna we op pad konden. Uiteraard gaat naarmate de training vordert de snelheid iets toenemen. De weergoden waren ons gunstig gezind en de koude start was al snel vergeten toen de temperatuur naar de 10 graden ging. Gezien de koude nacht was er flink gestrooid en reden we over een droge maar op veel plaatsen door de pekellaag glad wegoppervlak berijden. Door de hogere temperatuur was de band nu goed in staat zich in de bochten te “zetten” en kon daardoor de snelheid toenemen. Heerlijk om te voelen hoe de grip van de motorbanden onder deze omstandigheden je gevoel van controle toe laat nemen. Dat samen met de duidelijke aanwijzingen van het instructieteam laat je steeds meer vertrouwen in je eigen kunnen krijgen. Flink uitaccelereren na een scherpe bocht en soms flink in de remmen, No Problemo!! Een tweetal keren verloor ik grip maar dat lag puur aan mijn iets te progressieve gebruik van de gashendel op de gladde pekellaag….

ContiTrailAttack 2 review testrijder Roel Ebbinge

Op de laatste dag was het zonnetje er wel  maar de temperaturen bleven tussen de 1 en 5 graden. Er werd een traject met veel afwisseling aangeboden. Zowel droge, brede en lange bochten in de dalen als smalle, natte en vuile boswegen. In al die snel wisselende situaties was de ContiTrailAttack 2 een prima partner die van de snelle temperatuurverandering en ondergrondwisseling weinig last leek te hebben. (Voor de GSA rijders: deze dag heb ik een beetje gewisseld tussen de ESA standen NORM, SPORT en COMF om het effect daarvan te ervaren, een aanrader!)

Terugblik eerste kilometers ContiTrailAttack 2

Terugblikkend dan. De ContiTrailAttack 2  bood onder genoemde omstandigheden steeds goede grip. Het grootste pluspunt vind ik de feedback die je ontvangt van het wegdek door deze band. Er is een soort contact  die je constant informatie biedt over de toestand van het wegoppervlak. Iets dat ik niet eerder zo heb ervaren. Deze feedback vindt je zowel bij hoge snelheden (Duitse Autobahn) rechtuit als bij de genoemde scherpe hairpins in de Eifel.  Naarmate de temperatuur hoger wordt ervaar je het “zetten” van de band in bochten net iets meer. De band voelt onder alle omstandigheden evenwichtig en houdt ook bij hard remmen veel stabiliteit. Voor veilig en vlot motorrijden een goede partner!

Tot zover mijn eerste ervaringen, wordt vervolgd!

De bijgeleverde foto’s zijn beschikbaar gesteld door Marcel Steijger van Moto Sportivo