Roel Ebbinge: de motorbanden zijn een prima partner!

ContiTrailAttack 2 motorbanden testenRichting de afsluiting van het zomerseizoen nog maar een midweekje in de Belgische Ardennen geprikt. In de tijd dat we nog veelvuldig België aandeden met onze XT’s waren de Ardennen favoriet. Bilstain als off-road gebied, maar zeker ook de bosrijke gebieden waar je nog met je tentje in het bos mocht kamperen. Nou ja ‘t mocht niet maar de veldwachter kneep een oogje toe….

Nu toch maar wat luxe gezocht in een B&B in de buurt van Malmedy. De baas ontving ons hartelijk en de motoren mochten in de garage, wel zo rustig voor t gemoed…Thuis hadden we al wat voorwerk gedaan en een paar routes in de Garmin gezet.  Francorchamps, Trois-ponts, Durbuy, Sy en ga zo nog maar even door. Plaatsen met prima terrassen, croque-monsieur en salades, en niet te vergeten de heerlijkste bieren. Belangrijk in deze waren natuurlijk de verbindingsroutes tussen al die terrassen! We hadden ervoor gekozen om zo rustig mogelijke wegen en weggetjes te gebruiken en maximaal van de bochten te genieten.

Goede feedback van de motorbanden

Motorbanden testen

Duidelijk was al snel dat de Belgische autoriteiten sinds wij daar met onze XT’s rondreden niet echt veel aan het onderhoud van de wegen hadden gedaan. Flinke gaten, oppervlakte beschadigingen en provisorische herstellingen maken dat je regelmatig stuiterend over het wegdek verplaatst. Los grit zorgt af en toe voor het samengeknepen-billen-effect. Toch verklein je met een goede bandenset het risico op een uitglijder aanmerkelijk. De ContiTrailAttack 2 bewezen zich ook op deze ondergrond een prima partner voor de GSA te zijn. De eerdere ervaringen met een goede feedback door deze motorbanden waren er ook nu weer. 

Met de ContiTrailAttack 2 blijkt nog steeds de BMW wat makkelijker de bocht in te “vallen” dan met mijn vorige motorbanden (Metzeler). Wellicht door een wat steilere vormgeving. Ik heb regelmatig een flinke draai aan de gaskraan nodig om mijn motor door een bocht heen te krijgen zonder het gevoel te krijgen naar binnen te vallen. Voordeel heb je dan wel dat de band super aangrijpt op het wegdek en er van enige vorm van glijden geen sprake is. Je kunt er stevig rijdend erg goed mee uit de voeten! De weersomstandigheden waren goed te noemen. Rond de 20 graden, soms een beetje er boven. Bandenspanning houdt ik continu op 2,3 voor en in de achterband 2,9.  

Ik heb nu 6.000 km met de ContiTrailAttack 2 gereden. Voor 3/4 van de gereden kilometers waren dat bochtige trajecten, toertochten, training etc. Het is niet dat ik regendagen uitzoek om in te gaan rijden maar ik blijf er ook niet voor thuis. Zoals in mijn eerste review je kon lezen dat de motorbanden er bij temperaturen rond de 0 graden prima functioneren, doen ze dat ook in warme omstandigheden.

Tot nu toe toch het meest onder droge omstandigheden gereden maar de herfst komt er aan dus ik ben benieuwd naar de koud en nat prestaties!