Peter de Witte: geen enkel moment onzeker op TractionSkin

Met 33212 kilometer zijn de banden gemonteerd op mijn BMW F650 GS uit 2010. Dit is zoals gewoonlijk prima gedaan door BMW dealer Harry Meijer in Lijnden. De monteur waarschuwde nog om de eerste kilometers voorzichtig te rijden, maar door de speciale Traction Skin laag op de banden heb ik me de eerste kilometers geen enkel moment onzeker gevoeld.

continental trail attack

achterband

Inmiddels staat de kilometerteller op 37568 kilometer, bijna 4500 km verder dus. Zoals te verwachten is de slijtage op de achterband groter dan op de voorband. Ruw geschat is er van het midden van het loopvlak ruim 1 millimeter verdwenen. Het is ook met de hand te voelen dat de achterband niet helemaal rond meer is. Dat is ook niet zo gek aangezien er 3500 km alleen maar snelweg mee is gereden met woon-werk verkeer. In allerlei soorten Nederlands weer voldoen de banden verder prima.

trail attack- continental

voorband

Afgelopen weekend echter is de test wat serieuzer geworden met een bliksem bezoek aan de Engelse Zuid kust. Voordat ik samen met een vriend op vrijdag naar Duinkerke zou vertrekken om daar om 18:00 de boot naar Dover te nemen, was er eerst nog een klein probleempje. Woensdagavond werd ik getrakteerd op een lege accu waardoor de motor niet wilde starten. Na een belletje naar de pechservice van de KNMV werd ik netjes op weg geholpen door de ANWB die de accu genoeg oplaadde om thuis te kunnen komen. De ANWB constateerde wel dat de accu niet werd opgeladen. Donderdagochtend dus naar de dealer om de diagnose te stellen: kapotte dynamo. Het onderdeel nog besteld worden in Duitsland. Door superservice van Harry Meijer was het onderdeel vrijdagochtend al binnen waardoor het mogelijk was om op tijd met een gerepareerde motor richting België en Frankrijk te vertrekken. Voor mij was dit de eerste keer op de motor in het buitenland.

De eerste serieuze test kregen we vlak over de Belgische grens waar we getrakteerd werden op een wolkbreuk, inclusief onweer en hagelstenen. Met de alarmlichten aan zijn we stapvoets door een paar centimeter regenwater op het wegdek verder gereden. Ondanks de enorme hoeveelheid water op het wegdek voelde de motor geen moment onstabiel op de wielen. Indrukwekkend! In een auto was dit enger geweest…Na deze bui kwamen we heelhuids, en op tijd, in Duinkerken aan waar we de motoren netjes op de ferry konden zetten. Daar maakten we kennis met een Duitse motorrijder op een GS die op weg was naar het Engelse Poole om daar de boot naar Spanje te nemen. Hij vertelde in zijn eentje in 4 weken ruim 6000 km af te leggen. Ik zag dat er onder zijn motorfiets ook Continental Trail Attacks gemonteerd zaten. Goede keus dus voor dat soort trips! 

DSC00610

Op zaterdag zijn we gaan toeren. In totaal hebben we bijna 400 km gereden over de Engelse wegen. Daarbij zijn we allerlei soorten wegdek tegengekomen. Snelweg, B-weg, zandpad, droog, nat, modderig, van alles wat. Bochten, heuvels, haarspeldbochten, en niet te vergeten alle Engelse rotondes. We zijn van Dover tot Brighton en weer terug gereden. Een fantastische rit met dito wegen en bezienswaardigheden. Doordat ik me geen moment onzeker heb gevoeld op de banden viel het links rijden en alle andere uitdagingen van rijden in Engeland me 100 % mee.