Michiel Bangels: Eindevaluatie Continental Trail Attack 2

Eerste Indruk

Komende van een paar 5 jaar oude Metzeler Tourance banden viel me meteen op dat deze Continentals me een veel grote wendbaarheid en stuurprecisie geven op mijn trouwe Transalp 600. Het comfort is een stukje minder dan bij de Metzelers maar daar krijg je veel betere rijeigenschappen voor terug. Door de grote precisie weet je perfect wat de band gaat doen bij de stuurinput die je geeft. Dit maakt hij rijden van snelle bochtencombinaties een stuk aangenamer, en tevens een stuk sneller. Van shimmy was er zelfs bij de eerste kilometers geen spraken, mede dankzij de Tractionskin. De banden voelden al snel vertrouwd aan. De grote hoeveelheid grip in de bochten is ook iets dat opvalt in de positieve zin. Dankzij de banden blijft de motorfiets mooi in de bocht hangen en heeft hij niet de neiging om een stapje opzij te zetten bij fel accelereren uit de bocht. Iets wat met de Tourances soms wel het geval was. Over de eerste indruk dus niks dan positieve dingen: goede stuureigenschappen, snelle inlooptijd en goede stabiliteit. Het comfort neemt wel een stapje achteruit, maar dat neem je er graag bij als je je motorfiets met een grote smile de bocht instuurt en hem er met een nog grotere smile weer uitstuurt.

Stuureigenschappen (droog wegdek)

Zoals bij de eerste indruk al gezegd, moet de Trail Attack 2 het vooral hebben van zijn stuureigenschappen op het droge wegdek. En deze zijn zeer goed tot super te noemen. De banden bijten zich vast in het asfalt zonder ooit ruw over te komen. De wendbaarheid is de grootste troef van deze banden, de motor reed opmerkelijker lichter dan met het oude setje banden. De motorfiets de bocht insturen of een putdeksel ontwijken op het wegdek gaat makkelijker en met minder moeite. Eenmaal in de bocht blijven de banden mooi hun ingezette lijn behouden. Rechtdoorstabiliteit op de snelweg en in de stad is ook goed te noemen. De motorfiets zwalpt niet en blijft ook hier mooi de gekozen lijn behouden. Ook met bagage is het pendelen bij 120 km/u niet aan de orde. Op een droog wegdek kun je deze band dan ook omschrijven met slechts één woord, namelijk “fun”. De feedback, grip en stabiliteit zijn van hoog niveau, wat ten goede komt aan je eigen stuurmanskunsten.

Stuureigenschappen (nat wegdek)

Met de komst van de eerste Ardennenritjes kwamen ook de eerste befaamde Belgische regendruppeltjes. Het weggedrag op een nat wegdek is goed te noemen, maar toch minder dan met mijn vorige set banden. Door de hoge wendbaarheid van de rubbers wordt een gevoel van gripverlies versterkt. Remmen doen de banden dan weer relatief even goed als in droge omstandigheden. Ook een aangename vaststelling was dat de banden snel op temperatuur komen, ook in natte omstandigheden. De black-chili compound doet dus uitstekend haar werk. Werkpunt naar de toekomst toe voor Continental is dus het verbeteren van de gripeigenschappen op nat wegdek. Persoonlijk voelde ik mij nooit onveilig tijdens een fikse regenbui, toch miste ik wat vertrouwen in de banden om het tempo niet te laten zakken.

Stuureigenschappen (Off-road)

Komende van een 80% on-road 20% off-road als de Metzeler Tourance, is het logisch dat de off-road prestaties van de Trail Attack 2 minder waren. De Continentals vallen namelijk eerder in de categorie 90-10%. Een gravelpaadje is prima berijdbaar met deze rubbers, voor al het zwaardere werk is toch eerder een ContiEscape of de TKC 80 aan te raden. Deze staan ook iets stoerder onder een all-road machine, en kunnen ook modderstroken aan. Echter voor de all-road rijder die woon-werkverkeer combineert met een zondags toerritje in België of Nederland is deze band ruim voldoende.

Slijtage

De slijtage van de band is werkelijk goed te noemen, ook hier doet de Continental technologie zijn werk. Door de MultiGrip technologie blijft het centrale loopvlak zelfs na meer dan 3000 kilometer er nog goed uitzien. De band verslijt homogeen, wat zeker een voordeel is waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Je kilometers haal je dus zeker uit deze band, en je kan hem door de homogene slijtage geheel ‘op rijden’ zonder dat het ooit gevaarlijk wordt. Levensduur is dus ook een groot pluspunt bij deze rubbers waar je lang en veel plezier aan kunt beleven.

Algemene eindindruk

Alles samenvattend is de nieuwe generatie Trail Attack een band met uitstekende feedback, precisie en grip. De band gaat waar jij wilt dat hij gaat. En dankzij de hoge wendbaarheid lijkt het of er 20 kilogram van je motorfiets is verdwenen. De levensduur is zeer goed en de band slijt mooi homogeen af waardoor je er hoge kilometerprestaties kunt uithalen. In natte omstandigheden zou de grip echter nog iets beter kunnen. De band komt echter wel snel op temperatuur zodat je snel je eigen tempo kan zoeken.
Off-road kan je er zeker in België en in Nederland mee weg. Een mooi bospad of gravelpad zijn voor deze rubbers geen enkel probleem. Zoek je echter meer de modder op, dan is de Trail Attack 2 niet de band voor jou. De band is echter perfect geschikt voor all-road rijders die naast hun woon-werkverkeer zondags ook graag een ritje maken met vrienden. Dit door zijn hoge levensduur en uitstekende stuureigenschappen.

review conti motorbanden