Jasper Blei: Wat wordt de vervanger als deze op zijn?

Conti Trail Attack 2 test. De 2e review. Titel: “Wat wordt de vervanger als deze op zijn…..?”

Die antwoord is vrij makkelijk te geven: de Michelin Anakee 2. Waarom? Omdat deze motorbanden net onder mijn motor zaten toen ik de TrailAttack 2 mocht testen (en zijn dus nog kakelvers).

Maar nu serieus. Als ik niet nog een set nieuwe banden had liggen dan gingen er sowieso nieuwe TrailAttack’s onder. De afgelopen 5000 km laten zich het beste samenvatten in een paar termen:

  • Veel vertrouwen
  • Neutraal sturen
  • Goede slijtage eigenschappen (na 5000 km zit zeker de achterband er nog steeds prima uit)

profiel-ContiTrailAttack-2 motorbanden

In mijn vorige review gaf ik al aan dat er een trip naar het Zwarte Woud, Zwitserse Alpen en de Vogezen in de planning stond. In 7 dagen 3000 km inclusief volle bepakking. De motorbanden op de druk gezet die ContiMotor adviseerde (2.5 voor en 2.9 achter (= 0.2 bar hoger dan normaal), voor een betere wegligging met volle bepakking en verminderde slijtage.

Opvallend aan de motorbanden tijdens de snelwegrit was dat ze niet opvallen. Ongeacht het tempo, er is geen sprake van onrust te ontdekken. Harder dan 160 is er niet gereden, maar met een dikke windkracht 5 op de kop, maakte het dat het rijden veel sneller aanvoelde. Maar de motorbanden hielden alles strak in het spoor. Al met al die eerste dag een dikke 800 snelwegkilometers. De volgende ochtend maar eens kijken wat het effect was op de banden slijtage (en dan voornamelijk achter). Slijtage was wel te zien, maar was minder dan ik verwacht had. Er bleef genoeg ‘Attack’over.

De motorbanden blinken uit

ContiTrailAttack 2 motorbandenHelaas waren een groot aantal passen welke in de planning stonden, nog gesloten vanwege het erg late voorjaar. Stelvio, Umbrail, Furka…… ze stonden er allemaal op; geen van deze passen hebben we kunnen rijden. Gelukkig maakte de Splügenpass een hoop goed. Ook op de passen blinken de motorbanden uit in onopvallendheid. Geen rare zijsprongen, geen onverwachte fratsen.
De offroad kwaliteiten hebben we dankzij een verkeerde interpretatie van de Garmin mooi kunnen testen op een achteraf weggetje, heuvel op. En wat zijn de off road kwaliteiten dan: genoeg om een keer per ongeluk op een zandpad uit te komen, mits dit zandpad wel redelijk hard is. Daarna is het snel gedaan met het off-roaden.

Na 3000 km met volle bepakking was de conclusie toch wel gemaakt:”Goede band, perfect voor All roads, ook met bepakking, zolang je maar op de weg blijft”.

Na de Alpen/Vogezen trip de motor uiteraard nog een paar keer gepakt voor wat dagtochten.. Wat de laatste tijd wel opvalt is dat er onrust in de motor ontstaat zodra je van het gas af gaat. Er ontstaat dan een zwabber in de motor (als je 1 hand van het stuur haalt) tijdens het uitrollen. Ik heb dit eerder meegemaakt bij mijn vorige set motorbanden, maar deze motorbanden waren toen al redelijk versleten.
Ik kan het niet verklaren of dit aan de motorbanden ligt, of aan iets anders. Mijn motor is de laatste jaren wat getweaked middels Hyperpro veren en staat ie wat meer op zijn neus doordat de vorkpoten wat meer door de kroonplaat heen steken dan bij een standaard V-strom. Ik moet zeggen dat ik het niet heb waargenomen tijdens de Alpentrip. Misschien dat het verschil in naloop (vanwege de extra belading) de motor stabieler is….. Ik weet het niet.

Ik denk dat er over 5000 km nog maar eens een review moet komen. Dan hebben de motorbanden er 10000 km opzitten. Persoonlijk vind ik dat je dan pas een definitieve conclusie mag trekken. Tot die tijd blijft het credo: “Goed bandje, niks mis mee”.