Jasper Blei: Da’s een heleboel vertrouwen in die band!

Montage ContiTrailAttack 2Afijn. Nadat de mensen bij TT Motoren (dank Eilert, dank Marco) de nieuwe Conti’s onder mijn motor hebben gezet, werd het toch serieus tijd om deze banden te gaan testen. De vorige set motorbanden die er onder zaten kunnen voorlopig in de opslag want deze zijn nog niet aan het eind van hun gebruiksduur.

Traction Skin test

Als eerste maar eens de Traction skin onderworpen aan een test; doet het wat het moet doen?. Het antwoord daarop is kort: Ja! Of het puur vertrouwen is op het verhaal van Continental dat de banden niet meer ‘ingereden’ moeten worden, of dat het getuigt van lef: feit is wel dat de middenblok bij de eerste de beste rotonde het asfalt raakte. En nee, de motor lag er daarna niet bovenop……

De dijk tussen Kampen/Zwolle/Hattem/Deventer is een mooie eerste test voor deze nieuwe ContiTrailAttack 2. Wat als eerste opvalt is dat de banden mooi neutraal sturen. Moeite doen om de motor de bocht in te leggen is niet nodig. Daar waar je kijkt, ga je naar toe. Ondanks dat er het nodige grint te bespeuren is geven de banden geen krimp. Geen idee wat dat betekent voor de paden waar asfalt een zeldzaamheid is overigens.
Mijn vorige banden sets (1 van Japanse origine, sport/tour gericht, daarna 1 van Franse origine, meer ‘off-road’ gericht) waren ten opzichte van elkaar redelijk uitersten. Het persoonlijke vermoeden is dat de CTA2 zich hier denk ik ergens tussenin positioneert. Daar waar de Japanners op het laatst serieus wangedrag begonnen te vertonen (zeker de voorband, die was redelijk op), en de Fransen toch wat overtuiging nodig hebben om de bocht in te gaan, lijkt de CTA2 inderdaad het beste van de twee in zich te hebben (op de weg dan, moet nog ‘off-road’). Om even in Nederlandse termen te blijven: een soort polder model in bandenland.

Afijn, de Traction Skin doet wat het belooft. Direct de mogelijkheid te bieden om de banden te gebruiken daar waar ze voor ontworpen zijn; en dat over de hele breedte. Waarom zijn andere fabrikanten hier nog niet mee op de proppen gekomen? Conti heeft hier duidelijk een voorsprong ten opzichte van zijn concullega’s.

De eerste 500 km zijn afgelegd tijdens (blijkbaar) on-nederlands koud weer in April. Het kwik dat niet boven de 5° Celsius kwam, moest toch wel effect hebben op het opwarmen van de banden en daarmee eventueel rijgedrag. Gelukkig is te concluderen dat de banden binnen niet al te lange tijd mooi ‘handwarm’ zijn. Zeg maar een graad of 30-35°C. Prima dus.

Eerste conclusie: TractionSkin werkt, Trail Attack 2 geeft direct veel vertrouwen en zorgt voor extra motorrijgenot.

ContiTrailAttack 2

Binnenkort maar eens kijken hoe de band zich houdt op een 8-daagse toeren naar het Zwarte Woud, Zwitserse Passen en de Franse wegen. Alles bij elkaar een goeie 3000 km.