Jan Arend de Kroon: Wantrouwen wordt vertrouwen

Montage ContiTrailAttack 2 sabraOp 21 maart ben ik geselecteerd als testrijder voor Continental. Ik bied Continental een leuke combinatie van langere avontuurlijke ritten over smallere bochtige wegen, gravel en ‘anders verhard’, nu en dan wat aan bospaden en een toertocht door Schotland. Mijn gear bestaat uit een verhoogde Black Rhino. Dinsdag 2 april zijn de banden op mijn motor gemonteerd door SaBra, Geldermalsen. Mijn nog vrijwel nieuwe ContiTrailAttack (‘oude’ versie) zijn voor mij bij SaBra in opslag gegaan voor een vervanging later dit jaar.

De eerste indruk

De ContiTrailAttack 2 banden zien er anders uit, voelen bij het aanraken ook anders aan. Waar nieuwe banden puntjes rubber hebben, zie je bij de ContiTrailAttack2 een soort rondjes op de banden. Ook het oppervlak lijkt anders zwart van kleur. Het profiel ziet er echter vertrouwd en diep uit. Ook qua uiterlijk een mooi profiel voor AllRoad’s (en GS-en)! Nog voor ik m’n koffie op had, was de motor al voorzien van de banden. Klaar voor een route via vele bochtige omwegen naar huis; rechtstreeks 50 km, voor een genieter als ik ben 105 km.  Over de Traction Skin had ik gelezen; je kan meteen lekker doorrijden…… de ContiTrailAttack hoeft amper ingereden te worden. Toch vertrouw ik dat natuurlijk niet. De eerste rotonde na SaBra dus rustig genomen. Bij de volgende rotonde al was het wantrouwen vervangen door vol vertrouwen. Je kan dus echt vrijwel direct vol genieten van de banden! Over de slingerende dijk langs de Waal kon ik al vlot doorrijden, vervolgens over boerenweggetjes, over een eerste zandpad en over de kronkelende Rijndijk, ben ik thuisgekomen. Waar ik vol bewondering de banden nog even heb bekeken. Met welke andere band kan je zoiets al bij je eerste rit doen?

De tweede indruk

ContiTrailAttack 2 testroute

Woensdag 3 april heb ik de 2e indruk opgedaan. Je hebt een hobby, of je hebt het niet 🙂 205 kilometer erbij gezet! En geen meter snelweg. Het testparcours bevatte weer dijken, waaronder de oude Rijndijk en de oude IJsseldijk in het grensgebied. Het vertrouwen in de ContiTrailAttack 2 banden wordt nog groter. Een meerijder, in mijn kielzog, op een snelle Honda, viel het ook op. In de zigzaggende bochten moest hij mij regelmatig laten gaan. Opvallend is het gevoel van gemak waarmee je bochten aan kunt snijden, de aangename reactie van het rubber op lichte correcties in scherpe bochten en de goede grip op het zwaar beschadigde wegdek.
De banden warmen verrassend snel op! Voor de eerste keer bekruipt mij het gevoel dat ik mijn ‘oude’ ContiTrailAttack’s misschien wel helemaal niet meer terug wil, later dit jaar.

ContiTrailAttack 2 in het bosInmiddels ben ik 850 km aan het testen op de ContiTrailAttack 2’s. In 4 rij-dagen tijd. Op 35 km snelweg na, alleen maar secondair, smal, bochtig en al tweemaal zelfs over een bostrail. De banden geven met name het volste vertrouwen op slechtere wegen. Daar waar je het nodig hebt. Het gedrag in bochten is zonder overdrijven subliem te noemen. In het bos verslikt de achterband band zich in mul zand en dikke bladerlagen. Ondanks de verlaagde bandenspanning. Niet verrassend, want daar zijn heel andere motorbanden voor. Een trail over een bospad met een enigszins stevige ondergrond laat zich goed nemen, net als de zogenaamde “anders verharde” wegen. De band geeft de tractie goed door.  Qua slijtage lijkt het, nu ik de motor eindelijk gewassen heb, of de banden nog splinternieuw zijn. Niet verrassend, want ook de ContiTrailAttack 1ste versie was behoorlijk slijtvast.

Ik zet mijn testen met heel veel plezier voort. Eind mei/begin juni ben ik terug uit Schotland. Dan kan ik zeker en vast nog veel meer vertellen over mijn ervaring met de ContiTrailAttack 2 banden!
Continental Sticker