Holger Gerschau: de conclusie

achterband ContiTrailAttack 2 motorbanden

Op 3 april 2013 zijn bij een kilometerstand van 15.635 km op mijn motor de ContiTrailAttack 2 gemonteerd. Vandaag 23 oktober een kleine 6 maanden verder staat de teller op 31.215 km en dus al 15.580 km weggereden met de motorbanden. Lijkt me tijd voor weer eens een update naast de kleine dingen die ik op Facebook geplaatst heb.

De afgelopen tijd heb ik naast een heleboel km woon werk verkeer een VRO+ gedaan, een korte vakantie in de Eifel, een vakantie in Noord Duitsland en 3 weken terug een vakantie gehad in Zuid Engeland en uiteraard de nodige dagjes uit.

Rijgedrag op verschillende ondergronden

Daarbij hebben de conti’s bijna alle mogelijke oppervlakten waar je kunt rijden mogen aanschouwen. Mijn motto is dan ook “Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden”. In los zand zijn ze waardeloos….. of ligt het aan mijn rijkunsten om een motor van 270 kg met koffers, duo en met “normale” bandenspanning te besturen…. Ik heb dat ervaren op Rügen, Duitsland. Ik had dan wellicht ook niet het pad moeten inrijden waar dat bord fietspad voor stond (terwijl de navigatie aangaf dat het een doorlopende weg zou moeten zijn). Maar hoe kan ik nou weten dat Duitse fietspaden uit los zand bestaan als ze zulke fantastische snelwegen hebben?? Behalve de wat aparte fietspaden heb je in het deel dat vroeger Oost Duitsland was meer straten die uit kinderkopjes bestaan dan in heel Nederland bij elkaar. Dat rijdt een “stu u u u k” beter (ik ben heel blij met de lange veerwegen van de Triumph). Hoe het voelt als de kinderkopjes nat zijn heb ik niet mogen ervaren (het was best een goede zomer toch?). Op gravel of droge grond is het prima rijden en remmen. En op asfalt nooit rare dingen gemerkt.

Rijden in de regen

ContiStrasse #Cta2test motorbanden

Het afgelopen half jaar toch ook nog de nodige km in de regen gemaakt. Behalve het wat verregende voorjaar heb ik pas geleden in Engeland ook de nodige buien gehad. Dat het in Engeland kan regenen weet iedereen. In St Austel, dat wat heuvelig is veranderden de wegen in korte tijd tot woeste bergbeekjes. Op zoek naar een overnachtingplaats moesten de nodig korte bochtjes gedraaid worden zowel heuvel op als heuvel af. Maar ondanks de natte weg, de bagage en de duo was er geen enkele uitglijder. Het was alsof de regen de banden helemaal schoonspoelde en voor extra grip zorgden. Dat maakte het rijden in de regen tot een bijzondere en zelfs leuke ervaring.

Slijtage motorbanden

Gezien het aantal km dat ze er al op liggen ben ik heel tevreden met de slijtage (of het gebrek eraan). De slijtage is met name zichtbaar doordat de tekst ContiTrailAttack 2 van de banden aan het verdwijnen is. Nou ja, achter was die redelijk snel verdwenen. Voor was het 2.000 km geleden zelfs nog deels te herkennen. Maar veel belangrijker dan het aanzicht van de band is natuurlijk hoe de band zich houdt en aan blijft voelen. In de achterband begint nu wel een beetje een “snelwegprofiel” zichtbaar te worden. Een strook van 4 cm in het midden die wat vlak begint te worden. Bij de originele banden die er op lagen was dat op een gegeven ogenblik ook het geval (vergelijkbare km stand) en zorgde voor een heel vervelend stuurgedrag. Bij het insturen van de bocht was een duidelijk kantelmoment aanwezig. Wat voor mij toen de reden was om er andere banden op te leggen. Aangezien ik dat met deze motorbanden nog niet heb rijdt ik er voorlopig gewoon op door tot ze echt helemaal op zijn. Het is even afwachten of er nog voldoende profiel opzit om de winter door te komen…..Want met deze motorbanden laat ik de motor natuurlijk niet staan als het weer wat minder wordt. (en anders is er nog die pekelfiets met conti TKC80…)

Conclusie ContiTrailAttack 2

Al met al ben ik heel tevreden over de banden, hun wegligging, stuurgedrag, grip en gebrek aan slijtage. Het enige wat mij weerhoud om hierna weer ContiTrailAttack 2’s te monteren als deze op zijn is het feit dat een voor mij hinderlijke wiebel optreed rond de 80 km/h. Blijkbaar kan dit bij mijn type motor. Je hebt er eigenlijk alleen “last” van als je het stuur los laat…… (blijkt iets te maken te hebben met een balhoofdhoek van een racer en de veerwegen van een crosser volgens Triumph).

Alle afbeeldingen #CTA2test

Indien de afbeeldingen niet goed worden weergegeven, klik hier.