Continental logo Continental logo

Holger Gerschau: De banden geven geen krimp!

Eigenschappen

Nieuwe ContiTrailAttack 24-3-2013 De eerste indrukken!

Op woensdag 4 april zijn de ContiTrailAttack2 gemonteerd bij Goedhart Motoren in Bodegraven. Omdat ik zaterdag 6 april een VRO van de KNMV ging doen in Lelystad is er speciaal voor mij een “gaatje” vrij gemaakt om de banden te monteren. Direct maar deelnemen aan de VRO+ met nieuwe rubbers leek mij wel een aardige test.
Na dat de banden gemonteerd zijn ben ik met een kleine omweg naar huis gereden. Het verschil met de Dunlops die er op zaten was direct zeer duidelijk te merken.De motor stuurt veel lichter in en voelt veel beweeglijker, lekker direct. Rotonde wordt rap genomen…oja, nieuwe banden, rustig aan. Dat advies kreeg ik van Andre van Goedhart en zelfs van Berry Goedhart toen ik naar buiten liep…. (Wat eigenlijk niet nodig is door Traction Skin op de banden)
Weer heel thuis! De 1e 28 km zitten er op. En nergens het gevoel gehad dat de banden glad waren omdat ze nieuw zijn.

Donderdag en vrijdag zijn de banden “getest en ingereden” tijdens het woon-werkverkeer. Das niet zo heel spannend, veel snelweg, maar zet wel al een kleine 250km op de teller/band.VRO cursus op ContiTrailAttack 2

6-3-2013 VRO+

De wekker gaat om 6:15, pfff ik moet hier geen gewoonte van maken in mijn vrije tijd nog vroeger opstaan dan door de week. Maar 8:15 wordt ik geacht om in Lelystad te staan met een volgetankte motor. En dat is vanaf huis ruim een uur rijden. Dus iets voor 7:00 ging ik op pad. Wel wat fris nog zo rond de 2°C. Maar wel lekker rustig op zaterdagochtend. In Lelystad verzamelen alle cursisten zich in de kantine. Ik wordt ingedeeld samen met 6 anderen bij Theo, de docent voor de dag. Theo wordt bijgestaan door Saskia die stage loopt. Om de dag rustig te beginnen en op te warmen wordt een echte klassieker uit de kast gehaald….de slalom! Uiteraard geen probleem met bandjes die lekker licht sturen.

Vanuit de slalom gaat het naar de waterbak voor een uitwijkoefening. Aankomen rijden over een kletsnatte baan, gecontroleerd in de remmen. “Oeps, dat lukt nooit om op tijd stil te staan voor die achterkant van die enorme vrachtwagen (rij pionnen)!” Dus dan toch maar met behulp van de duw of trektechniek een uitwijkmanoeuvre  inzetten. Een natte straat blijft altijd iets waar ik niet heel dol op ben als het op scherp sturen aan komt. Maar de banden geven geen krimp, ABS slaat niet aan en ook het lampje van de tractiecontrole blijft uit. Ook als de snelheid wat omhoog gaat is er niets aan de hand.

Het volgende onderdeel voor ons groepje was de speeltuin. Het 1e speeltje is een stoepje. Stoepje op, stoepje af, stoepje op, stoepje af…….arrggg ik kan geen stoepje meer zien. Niet dat ik nou zo vaak de stoep op rijd maar wat hier de uitdaging van is ontgaat mij. Gelukkig mogen we na 100 keer de stoep te hebben gehad naar de kamelen bulten en daarna door naar de dijkweg (die is leuk!). Maar zoals het vaak gaat in speeltuinen is het speelkwartier veel te kort en werd het tijd voor serieus werk.

De remproef

Over de heuvel op Conti Trail Attack 2We krijgen een vakkundige demo van Theo die eerst vanuit70 km/hvol in de ankers gaat en dan dat nog eens over doet met 140 km/h……. Het is even schrikken om te zien hoe veel verder hij pas tot stilstand komt dan waar het gros van de aanwezigen (inclusief mezelf) hem bedacht had. De boodschap is duidelijk. Na het remmen op het rechte stuk gaan we remmen in de bocht.Het oprichtmoment dat daarbij altijd optreedt ervaar ik minder sterk dan anders. Is wel wat lastig vergelijken, want als ik eerlijk ben rem in nooit zo hard in de bocht. Volgens mij doe je namelijk wat verkeerd als dat wel moet …(of je komt iets tegen dat je daar niet verwacht had). Voor je het weet is de ochtend voorbij en gaan we lunchen.

In de middag, de temperatuur in inmiddels opgelopen naar 8° a9°Cstarten we met de weg met negatieve verkanting. Zeg maar een geasfalteerde dijk waar we bochtjes op rijden en een hellingproef doen. Maar ook hier doen de bandjes uitstekend hun werk en voel ik de motor nergens glijden. We gaan uitwijken met “hoge” snelheid.  Rustig beginnen en uiteindelijk met 80-90 km/heen obstakel ontwijken (weer een pion). Het wordt een beetje saai…..maar ook hier geven de banden geen krimp en kan ik zonder (duw/trektechniek) de pion ontwijken en de gekozen lijn aanhouden. Wellicht dat het volgende onderdeel, de “bermvlucht” nog spannend wordt.Tja, wat moet ik zeggen…wat hier voor berm doorgaat is in Zweden een  “normaal” deel van het wegennet. Nu is het wel een aantal jaar geleden dat ik daar voor het laatst gereden heb en dan ook nog eens met een andere “all road”, maar toch…. Tijd voor een kopje thee.

De dag werd afgesloten met bochtentechniek, het rijden van “lijnen”, de breedte van de weg optimaal gebruiken. Dat is dan weer het voordeel van een gesloten omloop, je komt geen tegenliggers tegen. In een rustig tempo in een zo hoog mogelijke versnelling gingen we achter Theo aan die de ideale lijn liet zien. En slecht in voor 1 bocht moest bijgeremd worden. De bandjes hebben in deze laatste sessie waarschijnlijk het hardst op hun donder gehad van de hele dag. Er waren “ineens” duidelijke gebruikssporen aanwezig. Aan het eind van de dag hadden de banden er ruim 600km opzitten sinds de montage.

Informatie van onder

Weer een week met gewoon woon werk verkeer. Op woensdag was de weg een beetje nat. Maar dat heeft de pret niet mogen drukken. Er was weer een heerlijke hoop file aanwezig. Zo vanaf halverwege de Moerdijkbrug tot de Drechttunnel. Weet je dat op dat stuk tussen de 2e en 3e rijbaan een geultje loopt? Of het is vorstschade of het is een slechte aanhechting van 2 rijbanen. De Trail attacks geven dat goed door….Best grappig, de motor wringt een beetje onder je, net alsof het voorwiel en het achterwiel allebei een andere kant op willen, zich dan bedenken en de andere kant op gaan….Doet me denken aan de zomervakantie verleden jaar. In Bosnië waren er wegen die over tientallen kilometers gefreesd waren….Daar was wel iets meer ruimte links en rechts dan tussen de rijen blik. Toch leuk al die informatie die je doorkrijgt van onder.

Volgende week staat een aantal dagen Eifel gepland. Met duo en bagage. Eens kijken hoe de banden zich dan houden.

Technische dingen ContiTrailAttack 2Techniek ContiTrailAttack 2

Banden spanning koud bij montage
Voor: 2.5 bar
Achter 2.9

Warm
Voor 2.7
Achter 3.3
Opwarmen gaat snel, al na een paar honderd meter zie ik een drukstijging van 0,1 bar.

Bij de Dunlops die hiervoor op de motor zaten was ik met name in het begin bezig om steeds lucht bij te vullen. Of dat lag aan de banden of aan het koude weer weet ik niet (de Dunlops gemonteerd in december 2012).

Feit is wel dat ik dat nu niet meer hoef te doen.

Continental verkooppunt

» Bekijk de volledige website