Hans Vosbeek: Verrast door een voorwiel dat van de grond kwam

Inmiddels ben ik alweer een paar weken terug uit Noorwegen waar ik in 9 dagen (uit & thuis) zo’n 3200 km met de motorbanden heb gereden.

Indruk van de motorbanden onder verschillende omstandigheden

ContiTrailAttack 2 achter motorbanden

ContiTrailAttack 2 na een tocht over gruswegen

We hebben in Noorwegen allerlei typen wegen bereden, waarvan het overgrote deel asfalt was. Daarbij komt dat we over bergpassen hebben gereden met temperaturen rond het vriespunt, we hebben zomerse dagen gehad en we hebben één dag veel regen gehad. Al met al veel omstandigheden waar je een indruk van de ContiTrailAttack 2 motorbanden kunt krijgen. Zie bijgaand wat indrukken van de verschillende omstandigheden.

De banden na een tocht op Dalsnibba (nabij Gerianger). Zoals je ziet hebben we dus ook gruswegen gereden. Het is me niet helemaal duidelijk waar de ondergrond van de weg naar Dalsnibba uit bestaat. Toen ik op de weg naar boven een slipspoor door het grus wilde trekken werd ik verrast door een voorwiel dat van de grond kwam. Die had ik niet verwacht. Ligt het dus aan de kwaliteit van de banden of aan de ondergrond van de weg?

ContiTrailAttack 2 motorbanden door de sneeuw

En zoals je zit kun je met de ContiTrailAttack 2 dus ook gewoon de sneeuw in rijden

PLUSPUNTEN

  • De motorbanden lijken redelijk slijtvast te zijn. Andere jaren (met andere motorbanden) had ik toch eerder het gevoel dat de banden een vlakke kant kregen van de snelweg naar Kiel en terug. De CTA-2’s hebben dit goed doorstaan. Ook het oordeel van Topmoto in Apeldoorn was dat de banden geen overmatige slijtage hadden
  • Tijdens de heerlijke bochtige wegen in Noorwegen gaven de CTA-2’s een vertrouwd gevoel waardoor je de reguliere grenzen wat gaat verleggen (uiteraard zonder dat het gevaarlijk wordt).
  • Of het aan de banden ligt of aan toeval weet ik niet, maar andere jaren had ik nog wel eens een schuiver in bochten waar wat grus lag. Dit jaar is dat aan me voorbij gegaan.

MINPUNTEN

  • Wat ik nu kan aanmerken is dat er een trilling in het stuur zit rondom 80 km/h. Na mijn trip in Noorwegen is de motor wederom naar Topmoto geweest en op onbalans in het voorwiel gecontroleerd. Dit bleek allemaal in orde te zijn. De vraag is nu dan ook of het trillen door het Buell-karakter komt of dat de match tussen de ContiTrailAttack 2 en de Buell niet optimaal is. Dat verdient dus nog wat aandacht en wellicht is het nodig om een vergelijk te trekken tussen een Buell op ContiTrailAttack 2 en een Buell op motorbanden van een ander merk.

To be continued…….