Fulco de Vente: “met een andere band was je onderuit gegaan.”

ContiTrailAttack 2 in de Eifel

De tweede grote uitdaging voor de Conti’s zijn gepland in de Eifel en de Moeselstreek. Maar op de weg erheen ligt een nog grotere uitdaging: de Ardennen. De laatste keer dat de wegen in het zuid-oosten van Belgie zijn onderhouden was in de tijd van Napoleon rond 1800. Als je dus wilt zien hoe de motorbanden zich houden op een weg met steenslag, kiezels, modder, gaten ter grote van koeienvlaaien en scheuren waar de band makkelijk twee keer in past, moet je daar zijn.

En de verwachtingen kwamen uit, de weg is miserabel en het weer is nog slechter. (of was het andersom…) De motorbanden vangen alle oneffenheden keurig op en het lijkt of de weg niet nat is, en de snelheid waar we mee rijden (die in Nederland zeker een bekeuring zou opleveren) brengt geen verandering in de rubberen ankers op de weg. Wat een weelde, wat een vertrouwen. Het vertrouwen zorgt ervoor dat ik de randen goed opzoek en de ruimte aan de onderkant van mijn Versys 1000 ten volle benut.

En dan gaat het mis …

Als we met grote snelheid een scherpe oprit voor een stukje autoweg opdraaien breekt de achterband halverwege de oprit uit en doet (volgens mijn maat achter me) minstens een halve meter een stap opzij.
Het lijkt wel een drift, want de ContiTrailAttack 2 vangt die uitstap op en de motor vervolgt keurig zijn weg. Maar de schrik zit er bij mij in. Ik vergeet de vergevingsgezindheid van de achterband en moet duidelijk even bijkomen van die manoeuvre  Daarna rij ik minstens een uur als een krant achteraan de groep. Het vertrouwen komt maar langzaam terug. Ik hou rekening met het opnieuw uitbreken van de achterkant en dat brengt een hele gespannen rijhouding met zich mee. Die uiteindelijk wel oplost, want na de nodige analyses tijdens het avondeten wordt de band geroemd om zijn gedrag.
“met een andere band was je onderuit gegaan of had je een highsider gehad” is de eindconclusie.

Gelukkig maar, want de volgende dag staat de 1e Eifel rit op de planning, en het aantal bochten in die rit is niet te tellen, en vereisen niet alleen concentratie, maar leveren ook heel veel fun! En die fun is er vanaf de eerste meters, en dat komt ook door de eerste straten die vol liggen met kleine steentjes. De banden geven geen krimp, en dat doet me goed.
Na 4 dagen Eifel en Moesel, waarin ik geen enkele onvolkomendheid in de motorbanden heb opgemerkt, gaat de terugweg over de snelweg richting Rochefort, ook weer door de Ardennen.
In Rochefort stapt mijn vriendin achterop en kunnen we zien hoe de reis op de snelweg gaat.
Zoals te verwachten gaat dat probleemloos. De banden geven een goed gevoel, bijna als een zwevend tapijt, en de terugreis verloopt heerlijk.

Conclusie: de band maakt zijn naam waar,  geen enkel track is hem teveel, maar het is geen band om op een gewone weg de schaamranden mee op te zoeken.  Gummen gaat gelukkig prima, en dat maakt de band een heel veelzijdige allrounder, in ieder geval wel voor mijn Versys1000

Fulco de Vente