Fulco de Vente: Het plezier is er vanaf de eerste minuut!

Montage van de Conti’s bij Arie Molenaar

In de vroege , frisse morgenzon rij ik naar Arie Molenaar in IJsselstein om de Conti’s te laten monteren. Ik heb wat langer moeten wachten omdat de bandenmaat voor mijn Versys blijkbaar te afwijkend is, maar nu gaat het toch gebeuren.  Ik probeer op de heenweg te letten op het gedrag van mijn huidige Pirelli Scorpions. Wat valt me op aan de banden in de bocht, bij het accelereren in de bocht en hoe worden de oneffenheden in de lengte-as van de weg doorgegeven? Je ziet, ik ben van plan om een technische benadering van de test aan te houden.
 Testrijder TrailAttack 2 Fulco de Vente
Bij Molenaar weten ze niets over de test. “Ja , er zijn Continental banden binnengekomen, maar hoe gaat dat verder dan ?” Na enige uitleg van mijn kant is de conclusie dat het wel geregeld zal worden, en zo zie ik het altijd graag. Het toont ook de flexilibilteit van de dealer, waarvoor hulde natuurlijk. Tijdens de montage kijk ik in de werkplaats naar de banden, een speciale profilering mag ik wel zeggen, en vervolgens voel ik aan de buitenkant. De band voelt duidelijk stroef aan, rubberachtig , zacht, bijna plakkerig…
Na de montage krijg ik de sleutel overhandigd. Bij gewone banden krijg je dan meestal de waarschuwing om het nog even rustig aan te doen, in dit geval krijg ik geen mededeling. Maar ook niet dat ik er meteen stevig tegen aan kan, want dat zou toch eigenlijk de boodschap moeten zijn door het speciale Traction Skin. Continental heeft wat dat betreft nog wel een communicatiepuntje richting de dealers denk ik…
 

Je kunt meteen van start!

Wegrijdend probeer ik niet te denken aan de banden en zo onbevooroordeeld mogelijk te rijden. Direct bij de eerste rotonde merk ik dat het veel soepeler gaat dan met de vorige banden, “zwevend” is een groot woord, maar het voelt als een tapijtje… kun je dat zeggen bij motorrijden? “rijden als op een tapijt” ?  Misschien niet, maar zo voelt het wel! Bandenwissels zijn voor een motorrijder altijd vervelend, je mag immers niet doen wat je eigenlijk wilt als je wegrijdt en je moet je inhouden tot de banden stroever zijn geworden. Zoniet bij deze banden! Je kunt meteen van start, en het plezier is er vanaf de eerste minuut! Daar waar de Pirelli’s de neiging hebben om in een bocht extra “naar binnen te vallen”, merk ik dat effect ook wel bij de Conti’s. Maar als je dat eenmaal weet kun je er rekening mee houden en zelfs gebruiken als het uitkomt. Let wel, ik heb het natuurlijk wel over de Versys1000, of het effect ook bij andere motoren voorkomt is de vraag.
 

Conclusie ContiTrailAttack 2 na 100 km: 

Conclusie na de eerste 100 kilometer: het voelt goed, sterker nog, het voelt prima! Het blijft een gevoel, maar het lijkt of ik meer kleef aan het wegdek. En dat versterkt het vertrouwen in de banden enorm. Mijn uitgangspunt van een technische test werd overvleugeld door het “gevoel”, maar eigenlijk was dat helemaal niet erg. De volgende ritten ga ik maar eens kijken naar de techniek. 
 
Groeten,
Fulco de Vente