Erskine Schoenmakers: in de regen op zoek naar vertrouwen

ContiTrailAttack 2 na slecht weerContiTrailAttack 2: “You never get a second change to make a first impression” (het natte gedeelte)

Datum: 13 mei 2014
Kilometerstand: 38.900 km
Gereden: 4.252 km sinds montage op 3 april 2014
 
Hierbij mijn tweede review over de ContiTrailAttack 2’s. Sinds de montage van de motorbanden zijn de nodige kilometers alweer onder het rubber doorgerold. En daar zaten heel wat verschillende kilometers bij. Ok ok…veel snelwegkilometers natuurlijk, maar wat weer betreft heb ik in de tussentijd van alles meegemaakt. Droog, warm, nat, mist, koud, harde regen en harde wind. En zelfs hagel! Positief uitgelegd: de ideale proeftuin dus.
 
Dat deze tweede review even op zich heeft laten wachten heeft een reden. In maart van dit jaar (dus voordat de Conti’s gemonteerd werden) ben ik op een stuk opgevroren wegdek met mijn Multi onderuit gegaan. Gelukkig reed ik net weg bij een stoplicht dus lag de snelheid heel laag en was de schade erg beperkt. Desalniettemin moest ik vervolgens bij glad ogend wegdek het vertrouwen weer ergens terugvinden. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de Conti motorbanden mij daar in eerste instantie niet bij hielpen. Het vertrouwde en rotsvaste gevoel van het rubber bij droog wegdek kon ik zeker de eerste meters in het nat niet bespeuren. Een harde vlagerige wind gaf soms ook het gevoel naar de zijkant weg te glijden.
 
Echter vond ik het niet eerlijk hier meteen een conclusie aan te verbinden. Per slot van rekening lag mijn ego en vertrouwen nog ergens op een gladde straat. Vervolgens ben ik bij slecht weer dus doelbewust op zoek gegaan naar stukken wegdek waar dat vertrouwen misschien wel weer op me lag te wachten. En dat waren dan juist niet de wegen met onaangetast straks ZOAB maar juist met ongelijkmatigheden, lengtegroeven, bitumen, etc. 
 
Overigens…lengtegroeven zijn bij droog of nat geen enkel probleem. Als op rails gaat de Multi rechtdoor. Het gedrag van de Multi wanneer je bij nat wegdek over een in lengte richting gelegde strook bitumen rijdt, staat echter in schril contrast met droog asfalt. Droog merk je er niets van; bij nat voel je meteen een korte pendelbeweging. Niet onoverkomelijk uiteraard, maar helemaal lekker (zeker met harde zijwind) is het niet.
 
Conclusie van het moment: ik zoek in de regen nog even verder naar mijn eigen vertrouwen zodat daarmee de Conti’s mijn ongelijk kunnen bewijzen. 
 
Keep you posted!
 
Groeten,
 
Erskine