Jan Krijtenburg: banden voelen meteen vertrouwd!

Balanceren motorbanden

Een tijd geleden had ik op internet een formulier ingevuld om mij als testrijder op te geven voor de nieuwe ContiTrailAttack 2 motorbanden. Meestal hoor je daarna niets meer maar nu, tot mijn verrassing kreeg ik op 4 maart een mailtje met de tekst

“Van harte gefeliciteerd! Jij bent geselecteerd als testrijder voor de nieuwe motorbandenactie van Continental.”

Motorbanden monteren bij vaste motorzaak

Na het invullen en opsturen van een formuliertje kreeg ik de mail dat ik de banden bij mijn vaste motorzaak, Motorservice Ossendrecht, kon laten monteren.Vrijdag 14 maart was het dan zo ver, met mijn BMW reed ik naar Ossendrecht en terwijl ik er een bakje koffie bij pakte werden mijn oude banden er vlot door John af gehaald en de nieuwe ContiTrailAttack 2 banden gemonteerd.

Ik was blij dat ik de banden hier bij mijn eigen dealer kon laten monteren. Het is John z’n eigen zaak, hij werkt super netjes, rekent hele redelijke prijzen en de koffie staat altijd klaar dus daarom kom ik hier al jaren. John was erg te spreken over de kwaliteit van de banden. Vijfentwintig gram lood voor het balanceren per band is heel netjes en dat betekend dat de band van zichzelf al goed in balans is. Omdat ik zelf niet de lichtste ben en omdat ik een grote kofferset op de motor heb, heb ik de bandenspanning voor op 2,5 en achter op 2,7 laten zetten (die waarden heb ik ook met plakletters op mijn topkoffer geplakt. Makkelijker dan in het instructieboekje kijken)Na het monteren, nog een bak koffie en gezellig wat kletsen met de andere klanten werd het tijd om te gaan rijden, maar eerst moest er natuurlijk even een officiële foto gemaakt worden met de motor, met de nieuwe banden er op, voor de zaak.

Monteren motorbanden  Motorbanden gemonteerd

Vertrouwen door TractionSkin

Vanaf het begin voelde de banden meteen vertrouwd. Het feit dat ze niet, zoals vroeger met alle banden moest, eerst ingereden hoeven te worden voelt heel prettig. Gelijk met vertrouwen een bocht in te kunnen duiken, zonder bang te hoeven zijn dat de banden nog niet genoeg ingereden zijn, is erg prettig. Uiteraard heb ik de lange weg naar huis genomen om de banden gelijk even op verschillende wegen te proberen. Eerst ben ik over wat secondaire wegen een stuk Zeeland in gereden, tot Goes en hoewel ik normaal de snelweg probeer te vermijden ben ik nu toch op de terugweg de snelweg op gegaan want ik wilde natuurlijk ook weten hoe de banden het op wat hogere snelheid zouden doen. Nou moet ik toegeven dat ik een toerder en zeker geen racer ben maar ook op de snelweg waar ik met inhalen tot honderdveertig doorgetrokken heb, voelde de motor gewoon goed stabiel en vertrouwingwekkend aan. Na een kwartiertje snelweg vond ik het wel weer mooi geweest en ben ik via wat dijkweggetjes bij Rilland via een on-officiele grensovergang naar België gereden, waar ik nog even wat door het havengebied van Antwerpen heb getoerd

motorbanden offroad testen  eerste testronde motorbanden

Tot nu toe tevreden over motorbanden

Tot nu ben ik bijzonder tevreden over de motorbanden. Ik had nog geen onverhard gereden, maar dat komt binnenkort wel. Voorlopig heb ik er het volle vertopuwen in dat deze band mij prima gaat bevallen als ik in mei naar Italië ga voor een paar weken toeren. Helaas heb ik de rest van de week nauwelijks tijd gehad om te rijden maar de volgende vrijdag had ik weer even tijd en ondanks de regen ben ik weer lekker een eindje gaan rijden. Omdat de motorbanden ContiTrailAttack 2 heten moesten ze het “trail”gedeelte ook maar eens waar maken en daarom ben ik maar eens een stukje onverharde weg bij ons in de buurt op gegaan. Even lekker door het bos en door de plassen.

Contitrailattack 2 op BMW GS 1100

Ook hier heb ik niets op de banden aan te merken en kon ik zorgeloos genieten van de mooie omgeving en de leuke bosweggetjes. Dat is wat het rijden op een all road zoals mijn BMW R1100GS zo leuk maakt, dat je niet alleen op de goede asfaltwegen kan genieten, maar ook eens een bospad of een zandpad tussen de weilanden kan proberen.

Op weg naar huis nog lekker een paar rotondes gereden en ook het van rechts naar links gooien en vice versa gaat heerlijk makkelijk.  Na zo’n lekker ritje weet je weer waarom je motor rijdt.