David Emmett: de Conti’s zijn een duidelijke stap vooruit

Nieuw op ContiTrailAttack 2 motorbandenHet duurde lang eer ik de ContiTrailAttack 2 banden kon gaan gebruiken, want mijn oude trouwe BMW R1150GS gaf eindelijk de geest. Daar de motor mijn enige vervoermiddel moest er snel een vervanging komen, en na enig onderhandelen kreeg ik de sleutels van een R1200GS uit 2010 in handen gedrukt, met daarop de TrailAttack 2’s vers gemonteerd. 

De eerste kilometers op de nieuwe motor waren een vuurdoop, of eigenlijk een waterdoop. Na tien minuten rijden begon het te regen, en geen klein beetje ook. Bij het wegrijden voelden de banden gelijk goed, en het vertrouwen bleef ook toen de weg steeds natter werd. Ik had mij voorgenomen om via de Posbank naar huis te rijden – als je pal naast Neerlands mooiste slingerweg woont, dan moet je er ook gebruik van maken, vind ik, ongeacht het weer – en ook daar boezemde de Conti’s vertrouwen in. Als het regent spoelt er heel veel rommel de weg op, vooral dood blad en aarde, maar de nieuwe motor reed ongestoord door. Ikzelf was een groter probleem: wat je vooral niet wilt op weg naar huis met je nieuw speeltje is het tegen een boom parkeren.

De grip is uitstekend

Na een korte reis naar het buitenland waren de weergoden veel beter gezind, en kon ik een wat meer kilometers maken bij droog – droog? Zeg maar gerust heerlijk! – weer. Ik raak snel ingespeeld op de nieuwe GS, en kan een vlotter gaan rijden. Weer ben ik onder de indruk van de ContiTrailAttack 2’s, de grip is uitstekend, vanaf het moment dat je wegrijdt, en ze geven geen krimp, wat ze ook tegen komen. Ook als er ineens een streep modder over de weg ligt, of wat zand, je merkt er helemaal niets van. Bij het remmen voelen de banden ook erg stabiel, ook bij de remproeven die ik uitvoer om het ABS te testen. Na een heerlijk rondje Veluwe keer ik moe maar voldaan terug. 

Geruisloos over het asfalt

Een dag later gaat het in een ruk van het oosten naar het westen van het land, als een streep over de snelweg. Er is hier nu wat tijd om het gedrag van de motorbanden op voegen en langs verfstrepen te proberen, en je merkt ook hier weer helemaal niets van. Alleen hele hoge verfstrepen duwen de band opzij, maar het zwabbert niet en blijft heel mooi rechtuit rijden. Prettige bijeenkomst van de Conti’s is het vrij gesloten profiel, waardoor ze geruisloos over het asfalt vliegen. Bij vorige motorbanden, met een grover blokpatroon, hoorde je een hele duidelijke gezoem, vooral bij snelweg op en afritten. 

Tot nu toe ben ik uiterst tevreden met de Conti Trail Attack 2’s. Ik was al tevreden met mijn vorige motorbanden (Michelin Anakee 2’s) maar de Conti’s zijn een duidelijke stap vooruit. Er volgen een paar langere trips in juni en juli, met betrekkelijk veel snelweg kilometers. Met een trip naar Assen, en dan naar de Sachsenring, deels via de toeristische route, krijgen de Conti’s het een en ander te verduren, ook kwa slijtage. Ik ben heel benieuwd hoe ze dat zullen doorstaan.

rondjeveluwe op Continental motorbanden  ContiTrailAttack 2 onder alle weersomstandigheden