Christian Bessembinders: Eerste review ContiTrailAttack 2

Op een vrijdagmiddag was ik erg verheugd te horen dat ik de ContiTrailAttack 2 banden mocht gaan testen en al op de woensdag daarna zijn de banden gemonteerd onder mijn BMW R1200GS door perfecte medewerking van Continental en MotorPlaza in Groningen! Een dag later vertrok ik namelijk met Promotor voor een 5-daags reisje naar Normandië. Een ideale gelegenheid om de banden te testen. Ik rij sinds 2004 motor maar heb nog nooit Continental banden onder mijn motor gehad. De laatste jaren heb ik gereden op Metzeler Tourance EXP en Michelin Anakee 2 banden. Vooral de Michelin Anakee 2 banden bevallen me erg goed. De ContiTrailAttack 2 banden zal ik in mijn oordeel daarom vooral vergelijken met deze band.

De eerste kilometers

Na het monteren van de banden bij MotorPlaza in Groningen ben ik naar huis gereden, ongeveer 30 kilometer voornamelijk op de A7. Met nieuwe banden ben ik altijd erg voorzichtig tijdens de eerste kilometers. Toch voelden de ContiTrailAttack 2 banden direct heel vertrouwd aan. Het lijkt erop dat de Traction Skin technologie ervoor zorgt dat de banden heel snel voldoende grip hebben. De laatste bochten en rotondes voor mijn huis durfde ik al strakker te nemen dan ik normaal met nieuwe banden doe.

Motorband ContiTrailAttack continental

Veel snelwegen

De volgende ochtend zat ik om 5.15 uur op de motor met een temperatuur van net onder het vriespunt en hier en daar een paar vlokken sneeuw. Tot 8.00 uur heb ik 265 kilometer afgelegd via snelwegen om in Breda te komen, het startpunt van de reis. Natuurlijk blijf je onder deze omstandigheden voorzichtig maar ondanks de lage temperaturen en vlokken sneeuw had ik direct vertrouwen in de banden. Vooral de rechtdoor stabiliteit viel op. Dit is op een snelweg een hele fijne eigenschap wat een lange rit op de snelweg prettiger maakt.

Na Breda volgden nog een paar honderd kilometer snelweg door België en Frankrijk waarna het echte leuke motorrijden kon beginnen. De route van Promotor ging via leuke binnenwegen langs bijzondere punten zoals Le Blockhaus, een enorme bunker, en Fortress Mimoyecques, een verstopte lanceerinstallatie voor V3 raketten. De punten werden verbonden door verschillende typen wegen. Van mooi vlak asfalt naar grote gaten in het wegdek. Voor de ContiTrailAttack 2 banden geen enkel probleem. Er is geen moment geweest dat ik het contact met de weg heb verloren. Ook van een landbouwweg met modder en sneeuwresten (van de hevige sneeuwstormen die noord-west Frankrijk een week eerder teisterden) raakten de Conti’s niet van de wijs en bleven ze veel vertrouwen geven. Niet alle deelnemers van de reis hebben deze weg trouwens zonder schade uitgereden. Later ook nog een paar haarspeldbochten in duingebied. Ik kon de GS hier heel fijn doorheen sturen zonder het idee te hebben dat ik ging glijden. Aan het einde van de dag nog wat regen gehad maar te weinig om tijdens regen de banden goed te testen.

Conclusie van de eerste dag: de ContiTrailAttack 2 banden zijn in ieder geval zeer goed op de (droge) weg, ik denk beter dan andere banden waarmee ik tot nu toe heb gereden. Ook oneffenheden in de weg en zand/modder geven geen problemen.

Het wordt steeds leuker

Tijdens de tweede dag 245 kilometer gereden van Honsfleur naar Cherbourg, een route langs de invasiestranden van de geallieerden tijdens de 2e Wereldoorlog. Geen snelwegen meer maar een route door dorpjes, agrarische binnenwegen en secundaire wegen. Tijdens de route heeft de motor op nattig gras gestaan. Bij het wegrijden ging de achterband toch even fink slippen. Het profiel op de ContiTrailAttack 2 banden is blijkbaar iets te licht om stabiel te blijven op nat gras. Ook tijdens de tweede dag geven de banden erg veel vertrouwen op (droog) asfalt.

Op de derde dag komen we opeens een weg tegen die nog vol sneeuw ligt. Een aantal deelnemers keert om en neemt een ommetje, ik ga er doorheen. Geen idee wat de invloed van de ContiTrailAttack 2 hierbij was, feit is: ik ben er doorheen. Later op de dag stuurt mijn Garmin Zumo mij over een onverhard bospad. Op zich geen probleem ( maar daar waar er meer modder ligt heeft de TrailAttack 2 toch de neiging om wat te gaan glijden.

Motorband contitrailattack 2 continental met traction skin

Het zit er alweer op

De laatste twee dagen bestaan weer uit veel mooie binnenwegen en weer een lang stuk snelweg voor de terugreis. De temperatuur is weer aardig gezakt, tussen de 1,5 en 4 graden. Lagere temperaturen hadden wederom nauwelijks invloed op het weggedrag van de ContiTrailAttack 2 banden. Misschien dat de Black Chili Compount technologie hier een positieve invloed heeft?

Algemene conclusie na 2400km: op de (droge) weg (asfalt) erg goed, goede rechtuit stabiliteit op snelwegen, op (nat) gras en op modderige onverharde paden lijkt de ContiTrailAttack 2 door het geringe profiel toch wat minder grip te hebben dan de banden die ik gewend ben. In mijn volgende reviews zal ik aandacht gaan besteden aan natte omstandigheden (regen), warme temperaturen (25 graden of meer) en onverhard/off-road.

Continental trail attack 2

Omstandigheden tijdens deze eerste ervaringen:

Temperatuur: tussen -1 en 14 graden, droog, één regenbui