Christian Bessembinders: Altijd het juiste contact met de weg!

BMW Continental motorbandenWat in maart begon met koude poten tijdens mijn reis naar Normandië eindigt met de Koude Poten Tocht van ANWB Promotor in november. Eind maart behoorde ik tot de uitverkorenen om de nieuwe Continental TrailAttack 2 motorbanden te mogen testen. Ik heb nu 7 maanden en ruim 6200 kilometer mogen rijden op de CTA2 motorbanden.

Zelf ben ik niet het type rijder dat zich met elke band vertrouwd voelt. Ik heb duidelijk voorkeur voor de band waarop ik rijd. Ik heb ook op banden gereden waarbij ik blij was dat ze er weer af mochten. De vorige band waarmee ik heb gereden was de Michelin Anakee 2 band, een band waarover ik erg tevreden was. De Anakee 2 banden zijn daarom ook het referentiepunt voor deze tweede review van de TrailAttack 2 banden. Na de mooie maar koude reis naar Normandië begin dit jaar bestond mijn motor-leventje vooral uit kortere ritjes, toertochten en woon-werk verkeer. Onder bijna alle weersomstandigheden heb ik de banden kunnen testen. Samenvattend kan ik alvast verklappen dat ik onder alle omstandigheden vertrouwen heb in de band. Er is altijd het juiste contact met de weg! Ondanks dat ik kritisch ben gebleven heb ik geen écht negatieve eigenschappen van de band kunnen vinden. Al blijft het natuurlijk wel een kwestie van persoonlijke voorkeur.

CTA2test

Heet

Afgelopen zomer hebben we een paar hele warme momenten mee mogen maken. Tijdens de ergste hittegolf begin augustus heb ik niet kunnen testen. Wel heb ik kunnen rijden met temperaturen van ruim boven de 30 graden. Bij deze temperaturen bleven de TrailAttack 2 motorbanden stabiel hun werk doen. Op rotondes, die in de volle zon lagen, was er nauwelijks sprake van extra glijden of plakken van de banden. De banden gedroegen zich tijdens deze „hitte-test” eigenlijk net zoals bij lagere temperaturen.

Modder en bladerpulp

Landelijke binnenwegen zijn mijn favoriet. Tijdens de oogst zijn deze vaak voorzien van modder of klei. Met de Continental Trail Attack 2 motorbanden is dat geen enkel probleem. Natuurlijk glijdt een voor- of achterband soms even weg op een stuk klei maar ik ben nooit echt in de problemen gekomen. Uiteraard pas ik mijn rijstijl iets aan op deze wegen maar nu niet vanwege de banden. De Kouwe Poten Tocht viel in het weekend na de zware herfst-stormen. Overal lag afgewaaid blad op de weg dat in combinatie met regen inmiddels een soort bladerpulp was geworden. Ook hier even de rijstijl aanpassen maar verder geen enkel probleem voor de CTA2 motorbanden. Een blubberige berm van gras met mais-resten en shovel-sporen waar ik, in verband met een vrachtauto op de weg, doorheen moest was even slikken maar ook dat ging prima. Al blijf ik bij mijn standpunt dat wanneer je meer onverhard wilt rijden het profiel van de TrailAttack 2 niet diep genoeg is. Een grover profiel zal ongetwijfeld weer impact hebben op de kwaliteiten van de band op de verharde weg. En ik moet eerlijk zijn, mijn verhouding verhard/onverhard is op dit moment ongeveer 95%/5%.

Regen

Onder bijna alle omstandigheden pak ik de motor maar als het regent stap ik liever in de auto. Het komt daarom niet zo heel vaak voor dat ik in de regen rijd. Dat heeft niets met banden of grip te maken maar meer met slecht zicht door waterspray en condens in de helm en een nat pak. Speciaal voor de CTA2 test ben ik wel een paar keer in de regen op pad gegaan. De banden geven ook in de regen veel vertrouwen zodat je ook dan de bochten lekker kunt nemen. Ook op de snelweg in een forse regenbui blijven de stabiliteit en wegligging prima. De Continental TrailAttack 2 motorbanden kan ik dus niet als excuus gebruiken om niet de regen in te gaan!

Duurzaamheid

Na ruim 6200 kilometer te hebben gereden zien de banden er nog prima uit. Natuurlijk is te zien dat er al flink mee gereden is maar het is zeker niet dat ik verwacht dat ze binnen een paar duizend kilometer vervangen moeten worden. Ik denk dat er nog zeker 6 á 7 duizend kilometer gereden kan worden met de banden. Op de voorband heb ik op dit moment nog 3mm profiel en achter 5mm.

Eindoordeel

De Continental TrailAttack 2 band is een prima band! Ik was sceptisch, want moet ik wel afstappen van mijn favoriete band? Dit met het oog op het feit dat ik ook op (af fabriek) banden heb gereden waar ik helemaal niet gelukkig van werd. Het profiel blijft wel een issue. Ik vind dat er te weinig profiel op zit om ook op het onverharde te gaan rijden. De Continental TrailAttack 2 is in mijn ogen vooral een hele goede band voor op het asfalt voor zware enduro motoren. Een stukje onverhard kun je er prima mee doen maar voor het echte off-road-werk zul je toch moeten wisselen. Continental heeft natuurlijk de prima TKC 80 banden in het assortiment. Van beide een setje en af en toe wisselen zal voor mij daarom wel een keer realiteit worden. De kans dat de volgende band weer een Continental TrailAttack 2 band wordt is daarom zeer groot!

Testrijden-met-ContiTrailAttack-2

Bedankt Continental voor de leuke CTA2 Test actie en het beschikbaar stellen van een set motorbanden! Ik vond het erg leuk om extra op de karakteristieken van de band te letten en heb ik er veel plezier aan beleefd om mijn reviews voor te bereiden en te schrijven.