Bert Verhoeven: een hele goede indruk!

Huybers Motoren Continental motorbandenNadat ik zaterdag 29 maart bij Huybers in Schijndel de nieuwe set heb laten opleggen op mijn FJR 1300 kan ik nu ruim een week later een kort verslag geven van de eerste indruk met de Conti’s.

Wellicht uit voorzorg maar toch een attente opmerking van bandenman Mark Verbakel, dat ik het rustig aan moest doen met de nieuwe motorbanden. Hoezo rustig aan, er zit toch geen gladde siliconen waslaag meer op de nieuwe motorbanden van Conti dus ….. Duidelijk te verstaan gekregen dat de band op temperatuur moet komen en niet gelijk van ‘kiet’ omdat de band bij hard remmen of optrekken op de velg zou kunnen verschuiven door de bandenzeep die gebruikt is bij het opleggen. OKÉ dat is dan duidelijk, dus rustig van start.

Toch de eerste 50 kilometers rustig aan gedaan en daarna de motor op stal gezet, waarbij ik wel meteen vertrouwen had in het afschuinen van de motor. Een week later, zaterdag 5 april j.l. de motor van stal gehaald en gaan rijden zoals ik gewend ben, waarbij ik een uitgekiend parcours heb gereden om e.e.a. eens te ervaren met de nieuwe ContiRoadAttack 2 EVO’s, die me voor het eerst in jaren Bridgestone aan de kant hebben doen zetten. Vooralsnog een hele goede indruk van de EVO die me na wat testjes direct goed bevalt en die ik hieronder stapsgewijs vermeld.

  • Erg neutraal in de gekozen bochtenlijn, dus geen duwen of trekken om koers te houden
  • Hard remmen in de bocht leidt tot oprichten van de motor maar beperkt, zodat je lichte correcties kunt toepassen
  • Stuurt redelijk licht en handelbaar
  • Reageert goed op snellere manoeuvres
  • Geeft vertrouwen met hard rechtuit remmen
  • Laat je snel de stepjes aan de grond rijden zonder jezelf te pushen tot een grotere hellingshoek, dus vertrouwen!

Helaas, een lange trip door Europa komt pas begin juni in beeld waarbij alle aspecten en eigenschappen van de motorbanden worden aangesproken. Hierna volgt een uitgebreid verslag van de ContiRoadAttack 2 EVO
Ik kijk er naar uit want al mijn collega’s FJR rijders zijn benieuwd naar de resultaten van me, die hopelijk ook een redelijke kilometerstand opleveren in de slijtage slag op het rubber, omdat zwaardere motoren dit nu eenmaal teweeg brengen.

Tot later,
Bert Verhoeven