Bert Verhoeven : De GT uitvoering met zwaarder karkas zal wellicht beter voldoen

Conti RA EVO

 

Hierbij een verslagje van de Conti RA EVO op een FJR 1300.
Zoals gezegd heb ik half juni eindelijk een 3500 km kunnen wegdraaien met de EVO set.
Hierbij kan ik duidelijk zijn, de EVO is mijns inziens niet echt geschikt voor de slijtage slag die een FJR toebrengt aan het rubber.
Hieronder wat bevindingen op een rijtje gezet.
Staat van de banden na 3500 km regionale ritten met een zeer bochtenrijk verloop. Trajecten op hogere snelheid maar zonder fors remmen en uiterst fel accelereren uit de bocht. Dit alles zonder duo.
Bandenspanning voor 2.6 bar achter 2.9 bar
· Banden houden hun goede eigenschappen tot deze km stand

· Stuurt nog steeds licht en neutraal en volgt de gekozen lijn zonder probleem

· Oprichten op snelheid bij remmen in de bocht iets slechter dan bij 0 km

· Koerst rechtuit erg goed tot 230 km p/u met zijkoffers en solo gebruik

· Weinig last van lengte richels in het wegdek gelijk aan BT023

· Gevoelsmatig een prima remweg bij noodstop

· Begint nu enigszins de bocht in te vallen en dat is te snel bij deze stand

· Bij nat wegdek vergelijkbaar met de 023 dus voldoende vertrouwen en een verbetering t.o.v. de oude versie

· Bitumen strepen bij natte omstandigheden blijft onbetrouwbaar en stapt soms opzij, overigens niet meer dan mijn andere ervaringen

· Opwarmtijd is kort ( minder belangrijk) voor de tourrijder en voelt snel vertrouwd

· Slijtage patroon is aardig rond maar het cuppen aan zowel voor als achterzijde is duideljjk zicht en voelbaar. Tijdens rijden nog geen probleem

· Dit zal zich sterker aandienen bij de volgende 3000 km en ben dus benieuwd of het handelbaar blijft

· Road Attack2 EVO naar mijn idee niet zo geschikt voor een bandenvreter als een FJR

· De GT uitvoering met zwaarder karkas zal wellicht beter voldoen

Uiteraard heb ik nog niets duidelijk gemaakt op het FJR forum omdat dit afhangt van de ervaringen van een GT uitvoering en die zul je ongetwijfeld ook binnen krijgen.
Misschien hebben de Engelse toerrijders de setjes minder belast, maar dit is mijn ervaring van een rit door Duitsland, Oostenrijk en Noord Slovenie.