Ayso de vries: uitstekende motorbanden voor toergebruik!

Allereerst wil ik Continental hartelijk danken voor het ter beschikking stellen van een set motorbanden inclusief montage!

Inmiddels hebben de stukjes rubber mij 10500 km over ‘s herenwegen gebracht. Een groot deel hiervan (circa 8000 km) bestond uit een rit naar de Noordkaap en terug. Tijdens deze reis heb ik de grenzen van de ContiTrailAttack 2 motorbanden opgezocht (en soms overschreden).

Eerst even de feiten: de voorband heeft na 10.500km nog 3 mm profiel, de achterband nog 2,5 mm rubber. De motorbanden waarmee ik op deze motor heb gereden zijn de Metzeler Tourance (voor een rit van Utrecht naar Zuid-Afrika) en de Michelin Anakee, dit is dus het referentie materiaal.>

Tijdens de reis naar het noordelijkste stukje Europees vasteland hebben de motorbanden gemonteerd gezeten op een R1200 GS Adventure waar ik inmiddels ruim 60.000 km mee heb gereden. De reis, die enigszins voor het motorseizoen in Scandinavie heeft plaatsgevonden (april-mei), heeft ons over vele bochtige wegen van asfalt en gravel gebracht. De weersomstandigheden varieerden van droog tot zeer nat en van warm (25 graden)  tot fris (-10 graden). Daarbij hebben we ook vele tientallen kilometers over sneeuw en ijsplaten gereden (indien mogelijk).

De motorbanden op droog asfalt:

De motor plakt echt met deze banden echt op de weg! Het weggedrag van de machine is in bochtige wegen zeer voorspelbaar, ook wanneer dit asfalt van een zeer matige kwaliteit is. Niet één keer heb ik gemerkt dat de banden in de bochten weggleden, iets wat ik wel eens bij de Metzelers gemerkt heb. Wat mij echter wel opviel wat dat bij hogere snelheden, vanaf circa 170-180 km per uur het voorwiel zich wat zoekerig gaat gedragen. Iets wat ik bij andere banden nog niet had meegemaakt.ContiTrailAttack 2 in het noorden

De motorbanden op nat asfalt

Tijdens de reis naar het noorden hebben we heel, heel veel regen gehad. Ook in deze weersomstandigheden heb ik de banden niet op een moment van verminderde grip kunnen betrappen. Het verhaal werd totaal anders bij sneeuw. Hoewel ik begrijp dat dit exceptionele omstandigheden zijn voor een motor, was duidelijk dat ze hiervoor zeker niet ontwikkeld waren. Op een zeker moment op een pas in de buurt van Trondheim (Noorwegen) was mijn motor met geen mogelijkheid naar boven te krijgen, iets waar mijn reispartner met een R1100 GS met Metzelers veel minder problemen mee had. De grip was nagenoeg nul waardoor ik het gevecht met de zwaartekracht enkele malen heb verloren (gelukkig met lage snelheid).

De motorbanden op gravel

De motor heb ik met snelheden tot circa 120 km per uur over gravelwegen geloodst. De motorbanden lijken hiervoor niet echt gemaakt te zijn. Toeval of niet, in mijn achterband trof ik na 20 km stoeien een stuk steen in mijn band aan dat ervoor gezorgd had dat mijn bandenspanning in rap tempo afnam. De steen had zich dwars door het profiel geboord dat er reeds twee en een half duizend kilometer op lag. Daarnaast was de machine, vergeleken met de Metzelers mijnsinziens een stuk zoekeriger. Wellicht ligt dit aan het profiel dat toch meer ge-ent is op asfaltgebruik.
Concluderend zou ik willen zeggen dat dit uitstekende banden zijn voor toergebruik. Echter, als je als GS-rijder ook de Gelände in wilt, zou ik een meer hybride (bijvoorbeeld de TKC 80 met M&S codering) motorband overwegen.

Klik op de onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten.
Op motorbanden naar de noordkaap ContiTrailAttack 2 bij de noordkaap Contitrailattack 2 testrijders
ijs op de contitrailattack 2 Motorbanden brengen je overal Motorbanden richting noordkaap