Harm van Berkel: Grand Prix GT

Beoordeling:
Meteen nadat ik de Grand Prix GT’s binnen heb gekregen heb ik ze op een nieuwe setje wielen gemonteerd, altijd leuk en vooral prettig om met een volledig nieuw setje te gaan rijden. Ik heb ze getest tijdens 2 criteriums, eigenlijk wilde ik ze al testen tijdens de Zeeland klassieker afgelopen seizoen maar dat ging ik niet meer redden. Tijdens de criteriums bolden de GT’s prima, weinig last gehad van wegglijden in bochten (wel vtv even afgenomen met azijn). Een goede band al kies ik tijdens wedstrijden toch liever voor de 4000 s2, maar das meer een gevoelskwestie denk ik. Ook heb ik er meerdere trainingsritten mee gemaakt, in goed weer maar ook in slecht weer. Op 2e kerstdag rijden we met heel wat volk uit de buurt standaard elk jaar een rondje Noordwijk (ruime 100km vanaf huis). Dit jaar een beetje vochtig en vuil weer maar dat maakte niks uit, de bandjes hielden zich goed en dus geen lekke banden door steentjes of ander vast plakkend vuil voor mij. Ik heb er meerdere trainingen op afgewerkt en toertjes op gefietst, ze hielden ze zich prima. Volgens mij heb ik tot nu toe pas 1 keer een lekke band gehad en dat na ongeveer 1000 a 1200km. Laatst ook nog een training met de ploeg (Restore Cycling uit Pijnacker) gereden, ik heb hier een foto van en zal deze bijvoegen. De andere foto is van het jaarlijkse kerstrondje tijdens een kop koffie in het Zeepaardje in Noordwijk.
Het verschil wat ik duidelijk merk met de 4000 s2 en met de GT’s is dat ik veel minder scheurtjes in de banden zie zitten na diverse ritten, ook in slecht weer waarbij alles blijft plakken. Zoals hierboven al genoemd pas 1 keer lek! Ik fiets overigens regelmatig door de duinen waar toch vaak wat schelpjes liggen op het fietspad. Wat mij betreft een ideale band om mee te trainen of om een leuke lange tocht mee te rijden. Niemand wil met nat en koud weer een bandje wisselen omdat je dan snel afkoelt, ook met warm weer natuurlijk niet maar dan heb je er sowieso minder kans op. Daarbij moet ik ook meteen vermelden dat de band wat minder snel slijt op het loopvlak ivm de 4000 s2, hij blijft langer ‘rond’. Dit vanwege het wat hardere compound gok ik, ook zeker een een dikke plus punt!!
Dan de 28mm bandjes…. Ik heb een crossfiets die ik ook gebruik voor ‘woon – werk’ verkeer, ander setje wielen erin en rijden maar. Momenteel zitten daar de Continental Contact 2 banden op, een beetje te vergelijken met een ‘normale’ fietsband, stug maar amper kapot te krijgen. Deze keus is omdat ik hier zeker geen lek mee wil rijden, het gevolg hiervan is wel dat ik iets harder moet trappen (maar das alleen maar extra training 😉 ). Ik zou hier ook zeker de 28mm GT’s op durven zetten omdat ik ervaren heb hoe lek bestendig de GT’s zijn, de kans is zeker aanwezig dat dit ook nog wel een keer gaat gebeuren. Verder raadt ik eigenlijk iedereen wel aan om de banden gewoon een keer te proberen, ik denk dat ik wel kan zeggen dat je een hele goede band koopt voor niet al teveel geld.
Momenteel heb ik er rond de 1200 km meegereden en zien ze er nog erg goed uit. Het loopvlak is nog amper versleten en ze rijden en tonen nog prima, als nieuw zou ik bijna zeggen. Ik durf niet te voorspellen hoeveel kilometers ik er nog op ga maken maar dat zijn er zeker nog enkele duizenden als er niks raars gebeurt. Ik zie de toekomst met deze bandjes dan ook fleurig tegemoet.
Tot slot, ik rij nu ruim 13 jaar met Continental banden, af en toe probeer ik wat anders, maar over het algemeen bevallen de Conti’s altijd erg goed en valt daar de keuze dan ook op. Een enkele keer mankeert er wel eens iets aan de band, moet ik hem eerder vervangen dan eigenlijk nodig is maar dat komt doordat ik er ook wedstrijden mee rijdt. De banden krijgen dan toch net wat meer te verduren als tijdens een ‘normaal’ ritje. Dit vanwege putdeksels, klinkers, drempels, af en toe een stoeprandje die je wel eens aantikt, een valpartij of een berm met gravel en steentjes. Niet geheel onlogisch dat een band dan wat harder slijt of iets kan gaan mankeren. Maar nogmaals de GT’s houden zich erg goed tot nu toe al heb ik er niet heel veel koersen meegereden. Aankomend seizoen worden ze er zeker nog meerdere keren voor gebruikt.
Uiteindelijk is mijn conclusie dat Continental goede banden fabriceert en wil ik zeker voor de GT’s (voor wat ik nu heb ervaren) een keurige 8.5 als cijfer geven! Ga vooral zo door!! 🙂
Ik hoop dat jullie hiermee wat informatie hebben kunnen inwinnen en mochten jullie op een later tijdstip nog meer vragen hebben of moet er nog eens wat getest worden wil ik hier zeker wel weer aan meewerken.
Nogmaals Dank(!!) dat ik een setje heb mogen testen, ik ga er zeker het aankomende fietsseizoen nog een hoop fietsplezier van beleven!
Mvg. Harm van Berkel

Vind een Continental verkooppunt