Testresultaat Continental TravelContact

14/12/12 om 13:02

Testresultaat Continental TravelContact na 3500 km
Test Continental travel contact

Continental Travel Contact (productiejaar 2012) met anti-lek bescherming in het formaat 50-559 (26×2.0). Deze niet-vouwbare  draadband heeft een glad loopvlak in het midden met noppen aan de zijkant. Dit maakt de band geschikt voor de snellere ritten op asfalt maar ook onverhard kun je er goed mee uit de voeten.  De maximaal toelaatbare luchtdruk is 4.5 bar ofwel 65 PSI.

Testmethode

Op onze reis door Zuid-Amerika rijden we sinds juli 2012 met Continental banden op beide fietsen.

We hebben met een volledige reisuitrusting  van ongeveer 30 kilo per fiets door Peru, Bolivia, Chili en Argentinië gereden. Het wegdek tijdens dit gedeelte van de reis bestond voor het grootste deel  -2600 km- uit asfalt, maar we hebben ook 200 km los zand gehad, 600 km steenslag en 100 km puur zout (!). We hebben vrijwel alleen op droge wegen gereden. We zorgen voor hard opgepompte banden voor zo weinig mogelijk rolweerstand. Hoewel ik geen luchtdrukmeter mee heb, schat ik dat we op asfalt bijna op  4.5 bar rijden. Op steenslag gaat er een klein beetje lucht uit voor het comfort. Op zand rijden we met 2 tot 3 atmosfeer.

Testresultaat

We hebben met deze banden nog geen enkele lekke band gehad!

TravelContact test fiets

Na 3500 km heb ik de voorbanden en achterbanden omgewisseld. Dit om beide banden later ongeveer gelijktijdig te kunnen vervangen. Bij het wisselen blijkt dat er geen duidelijk waarneembaar verschil zit in de slijtage.

De anti-leklaag heeft zijn werk goed gedaan. Uit het loopvlak haal ik met de punt van mijn mes en een pincet nog een paar scherpe kleine steentjes, een stukje glas en een stukje ijzer van waarschijnlijk een autoband die we hier regelmatig aan de kant zien liggen. De noppen aan de zijkant van het loopvlak zijn niet afgebroken of ingescheurd.  Ook de soepele wangen (zijkanten) van de Travel Contact zijn niet beschadigd of gescheurd. De banden kun je met de juiste techniek zonder bandenlichters van de velg afhalen, maar vallen toch mooi achter de velgrand. Ze zijn dus precies de juiste maat. Deze Conti’s rijden heerlijk licht door het gladde en vrij harde loopvlak. Omdat de noppen bij hard opgepompte banden geen contact maken met het wegdek rijden ze heel geluidloos. Wanneer je meer grip nodig hebt laat je er simpelweg wat wind uit en de noppen grijpen zich vast in het zand of in de gravel.

Testoordeel

Een heerlijke band die de tussentijdse test prima doorstaat! Weinig rolweerstand, een goede anti-leklaag en geen abnormale slijtage.

5 uit 5

 

Bron:

 

 

 

 

 

Vind een Continental verkooppunt