Profieldiepte van banden meten met de TWI

05/06/13 om 13:56

Autobanden profieldiepte tread wear indicator

Je ziet de term TWI waarschijnlijk wel eens voorbij komen. TWI staat voor tread wear indicator. De TWI is een slijtageindicator waardoor je met 1 oogopslag kan zien of de profieldiepte van je banden nog voldoende is.

Controleer regelmatig je profieldiepte

Controleer de profieldiepte heel nauwkeurig. Deze is namelijk bepalend voor vele belangrijke eigenschappen van de autobanden. Wettelijk moet de profieldiepte minimaal 1,6 mm bedragen. Wie met een kleinere profieldiepte de weg op gaat, riskeert een boete. Soms kan dit, ingeval van een ongeluk, ook problemen veroorzaken met de verzekering. Handig bij het beoordelen van de profieldiepte is de slijtageindicatoren (TWI). Deze bestaat uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langsgroeven over de hele bandomtrek die zichtbaar worden wanneer de band tot op 1,6 mm is afgesleten.

Bekijk hier de invloed van de profieldiepte op de remweg van zowel zomer- als winterbanden

Profieldiepte van winterbanden

TWI bij winterbanden

De winterbanden van Continental zijn voorzien van een extra slijtageindicator die een resterende profieldiepte van 4 mm aangeeft, omdat de rijeigenschappen in de winter bij een geringere profieldiepte duidelijk afnemen.

Omdat bij een afgesleten profiel het gevaar voor aquaplaning sterk toeneemt en de remeigenschappen erg verslechteren, is het aan te raden de banden reeds vóór het bereiken van de wettelijk verplichte profieldiepte te vervangen. In het algemeen zijn de volgende vuistregels van toepassing: zomerbanden vervangen vanaf een profieldiepte van 2 mm, winterbanden vanaf een profieldiepte van 4 mm.

TWI voor fiets- en motorbanden

Fietsbanden twiOok enkele fietsbanden van Continental zijn voorzien van een TWI. Het profiel van een racefietsband bevat kleine gaatjes om aan te geven wanneer de band versleten is. Wanneer de TWI gaten niet meer goed zichtbaar zijn is het tijd om de banden te vervangen. Daarnaast hebben de meeste motorbanden net als bij autobanden een TWI. In tegenstelling tot de het gaatje bij fietsbanden hebben motorbanden juist een verhoging in het profiel op  2mm. Komt deze verhoging gelijk met het loopvlak van de motorband, dan is het tijd voor vervanging.

slijtage-fietsbanden

Dit bericht is geschreven door Ton Coppus

Vind een Continental verkooppunt