Nieuwe Continental WinterContact TS 850 winterband

05/09/12 om 12:06

Winterband ContiWinterContact TS850

Optimaal rijgedrag ook op nat en droog wegdek, lage rolweerstand

Barneveld, 5 september 2012 – Continental introduceert de ContiWinterContact TS 850, een speciaal voor compacte auto´s en middenklassers ontworpen winterband die optimale grip biedt op besneeuwde en ijzige ondergrond. Ook het rijgedrag op zowel droog als nat wegdek is zeer goed. Daarbij zijn de ingenieurs van Continental er in geslaagd de levensduur te optimaliseren, de rolweerstand sterk te verlagen en de remweg op nat wegdek verder te beperken. De ContiWinterContact TS 850 komt deze herfst op de markt.

Ten opzichte van zijn voorganger heeft de ContiWinterContact TS 850 een sterk gewijzigd profiel met een maximaal aantal blokranden. Deze zijn zo geplaatst dat er bij optrekken en remmen 10 % meer gripoppervlak beschikbaar is en in bochten zelfs 20 %. Aan de zijkanten zijn de blokken licht gekanteld geplaatst en zorgen zo voor een perfecte ‘vermaling’ van sneeuw en daarmee voor maximale grip. De sterk gekantelde centrale blokken zorgen op hun beurt voor het optimaal doorbreken van de microscopisch dunne waterfilm (liquid layer) die bij het rijden op ijs ontstaat, ook hier met maximale grip als resultaat.

Nieuwe lamellentechnologie: nog meer grip
De ContiWinterContact TS 850 winterband beschikt in het midden van het loopvlak over nieuwe zogenaamde sinuslamellen. De golflente van deze lamellen neemt af in het verloop van de profieldiepte. Hierdoor blijft het gripniveau gedurende de gehele levensduur hoog zonder daarbij concessies te hoeven doen aan de stijfheid van de band. In de praktijk zorgen de lamellen met hun sterke vertanding voor extra wrijving op besneeuwde ondergrond. De grip die dat oplevert, betaalt zich uit in makkelijker optrekken en afremmen. Op ijs fungeert het grote aantal lamellen als een ‘ruitenwisser’ die eveneens bijdraagt aan het effectief doorbreken van de waterfilm. De lamellen in de blokranden van de wang grijpen in bochten als het ware in elkaar en zorgen zo voor extra stijfheid onder alle omstandigheden (droge, natte, besneeuwde en ijzige ondergrond). Dit leidt tot een directer en veiliger stuurgedrag. De vertanding van de lamellen is zodanig ontwerpen dat de stijfheid van de blokken over de gehele levensduur gelijk blijft, dus ook bij het afnemen van de profieldiepte.

Nieuwe wangstructuur: beter rijgedrag, lagere rolweerstand
De nieuwe winterband van Continental onderscheidt zich ook van zijn voorganger door een grotere stijfheid van de wang. Dit is bereikt door de lengte van de bandwang te verminderen en de wang platter te maken. Door de toegenomen stijfheid reageert de auto directer op stuurbewegingen. Vooral ‘snelle acties’ zoals plotseling uitwijken kunnen hierdoor preciezer en dus veiliger worden uitgevoerd. Door de nieuwe opbouw van de wang wordt de vervorming ervan en dus het energieverlies sterk beperkt. Samen met een nieuwe roetmix en diverse nieuwe componenten in het gedeelte van de band dat contact heeft met de velg zorgt dat voor vermindering van de rolweerstand van 10 % ten opzichte van de voorganger.

Vind een Continental verkooppunt