Motorbanden test

24/06/13 om 11:18

motorbanden testDe internationale motorbladen testen jaarlijks verschillende motorbanden in verschillende segmenten. Maar waar kijken ze precies naar. Op welke criteria is een motorbanden test gebaseerd?

Motorbanden test criteria

Motorbanden worden getest op 10 verschillende criteria.

  • Handelbaarheid

Benodigde kracht aan het stuur om de motor in de hellingshoek te krijgen of op de gewenste lijn te houden. De motorbanden wordt getest in zowel langzame bochten, als snelle opeenvolgende bochten.

  • Stuurprecisie

De stuurprecisie van motorbanden wordt getest op verschillende snelle en moeilijke bochten. Dit laat zien of de motor de gewenste lijn volgt, of dat er stuurcorrecties nodig zijn.

  • Bochtenstabiliteit

Hierbij wordt gelet op de stabiliteit van de motorbanden bij wisselende bochten en oneffenheden. Wordt op verschillende manieren, solo en met passagier, beoordeeld. Dit wordt zowel getest onder een maximale hellingshoek als bij het accelereren.

  • Grip onder een hellingshoek

    motorbanden testen op nat wegdek

De testrijders letten hier op de zijdelingse grip van een motorband onder de maximale hellingshoek op droog en nat wegdek. Deze test is alleen op een afgesloten circuit goed uit te voeren. De grip weegt vaak het zwaarst in een motorbanden test.

  • Grip tijdens accelereren

Test van zijdelingse grip en krachtoverbrenging in verschillende snelle bochten. Ook hierbij worden de motorbanden getest op droog en nat wegdek.

  • Rechtuitstabiliteit

Hoe houden de banden zich bij hoge snelheden op de snelweg. Blijft de motor stabiel rechtdoor rijden of gaat hij slingeren.

  • Stuurgedrag met passagier

Het komt vaak voor dat men met een passagier gaat motorrijden. Daarom is het belangrijk dat de banden ook bij volle belasting worden getest. Bij de test van de bochtenstabiliteit van de motorbanden wordt er ook getest met passagier.

  • Gedrag in grensbereikmotorbanden test op ContiDrom

Beheersbaarheid van de band in het grensbereik van de grip op droog en nat wegdek.

  • Oprichtmoment

Bij remmen onder een hellingshoek wil de motor, al naargelang de mate van vertraging en de vorm van de band, zich oprichten. Deze reactie moet door de rijder met tegengewicht op de stuurhelft aan de binnenzijde van de bocht worden gecompenseerd.

Bandenspanning motorbanden

Tijdens de motorbanden test wordt er altijd met gelijke bandenspanning gereden. De bandenspanning moet optimaal zijn om de beste prestaties uit de motorbanden te halen.De juiste bandenspanning voor je motorbanden (op basis van model/type motor) kan je vinden op www.conti-fitmentguide.com.

Dit bericht is geschreven door Ton Coppus

Vind een Continental verkooppunt