Conti.eContact voor elektrische auto’s en hybrides nu op de markt

21/02/12 om 12:11


Barneveld, maandag 20 februari 2012 – Continental lanceert de Conti.eContact, een bandenlijn die is ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke eisen van elektrisch aangedreven voertuigen en hybrides. De Conti.eContact valt op door zijn lage rolweerstand
 en draagt zo bij aan een maximale actieradius. Tegelijkertijd zijn de veiligheidseigenschappen op het gebruikelijke hoge niveau. De Conti.eContact is op dit moment de enige goedgekeurde band voor de Renault Twizy. Continental verwacht dat er medio 2020 wereldwijd 2,8 miljoen elektrisch auto’s geregistreerd zullen zijn.

Banden voor elektrische voertuigen (e-cars) moeten aan andere eisen voldoen dan banden voor conventionele auto’s. Zo dienen rolweerstand en geluidsniveau aanzienlijk lager te zijn. Tegelijkertijd gelden er minder zware eisen ten aanzien van het gebruik bij hoge(re) snelheden. Om perfecte stabiliteit en een optimaal weggedrag te garanderen, zijn er voor zowel voor- als achteras diverse profielvarianten van de Conti.eContact beschikbaar. Voor kleine en lichte stadsauto’s zijn er kleine, smalle banden (125/80 R 13 M en 145/80 R 13 M) en voor grote(re) e-cars is er de 195/55 R 20 T-uitvoering.

30% lagere rolweerstand

De rolweerstand van de Conti.eContact is 30% lager dan van een conventionele band. Dit is vooral bereikt door ongebruikelijke maatvoeringen te hanteren. De testversie met de maat 195/55 R 20 is optisch groot en smal. Door de grote diameter wordt de vervorming van het contactoppervlak en daarmee ook de rolweerstand sterk verminderd. Tegelijkertijd kan hierdoor een zelfde draagvermogen als van een conventionele band gerealiseerd worden. Bovendien is het gewicht opmerkelijk laag. De wang is zodanig ontworpen dat bij in- en uitveren van de band zo weinig mogelijk energie verloren gaat. Daarnaast beperkt de lage bandcontour de bewegingen van de koordlagen tot een minimum. Samen met het specifieke profiel (vier langsgroeven, een groot aantal lamellen en het ontbreken van dwarsgroeven) zijn dit belangrijke factoren bij het verminderen van de rolweerstand en het geluidsniveau. Het innovatieve profiel zorgt bovendien voor een precies weggedrag en een zo kort mogelijke remweg op nat wegdek.

Grotere actieradius

Door de aanzienlijke verlaging van de rolweerstand, beoogt Continental het energieverbruik van e-cars sterk te verminderen en zo de actieradius te vergroten. Dit is een belangrijke factor in de acceptatie van e-cars. Continental ziet de elektrificering van voertuigen als een van de belangrijkste trends in de auto-industrie. Als toonaangevende toeleverancier wil het concern bij het realiseren daarvan een actieve rol spelen.

Dit bericht is geschreven door Ton Coppus


Vind een Continental verkooppunt